LIB03003 Avoin oppiminen ja opettajuus (2 op)
Avainteksti
Kuvaus
Avoimessa oppimisessa keskiössä ovat oppijalähtöisyys ja oppijan osallisuus. Niihin keskittymällä opetus huomioi oppimisen moninaisuuden, ja avoimuuden kautta myös opetuksen jatkohyödyntämismahdollisuudet laajenevat. Samalla opettajan on mahdollisuus reflektoida omaa osaamistaan ja opettajuuttaan sekä tuoda osaamisensa näkyväksi.
Koulutus tukee oman opettajuuden pohdinnassa keskittyen kysymyksiin: Miten avoin oppiminen tukee osaltaan opettajuutta? Entä yhteistyötä toisten opettajien ja oppijoiden kanssa? Miten avoimet oppimis- ja opetuskäytänteet suhteutuvat pedagogisiin käytänteisiin? Miten avointen oppimateriaalien sekä avointen oppimis- ja opetuskäytänteiden kautta on mahdollista tuoda tutkimustuloksia esiin ja osallistua myös yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vuorovaikutukseen?
Kurssilla pohditaan oppimisen avoimuutta eri näkökulmista ja tuotetaan omaa oppimateriaalia, josta saa palautetta toisilta kurssilaisilta. Oppimateriaaliaan on myös mahdollista avata ohjatusti sekä harjoitella oppimateriaalien vertaisarviointia ja mentorointia.
Osaamistavoitteet
Osallistuja tuntee avoimen oppimisen perusteet ja tunnistaa siihen liittyvät mahdollisuudet. Hän tietää myös tapoja, joilla voi tuoda opetusosaamistaan esiin avoimesti. Kurssilla opitaan hyödyntämään ja tuottamaan avoimia oppimateriaaleja. Samalla oppimateriaalin tekemiseen liittyvät mentoroinnin ja vertaisarvioinnin periaatteet tulevat tutuiksi. Osallistuja saa valmiuksia avointen oppimis- ja opetuskäytänteiden hyödyntämiseen sekä opettajan että oppijan näkökulmasta.
Lisätietoja
JYUPedan opintojakso.
Esitietojen kuvaus
Ei vaadita esitietoja
Oppimateriaalit
Kurssialueella Teamsissa.
Suoritustavat
Tapa 1
Avoin oppiminen ja opettajuus (2 op)
Osallistuminen lähiopetukseen ja itsenäinen työskentely:
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen
- Oman oppimateriaalin tekeminen ja vertaispalautteen antaminen
- Esitelmä.