VKTM1050 Tunne- ja vuorovaikutustaitojen ja osallisuuden vahvistaminen varhaiskasvatuksessa (5+ cr)

Study level:
Other studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish, Swedish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025

Description

Sosioemotionaaliset taidot, osallisuus, lasten kuuleminen, huolenpitävät ihmissuhteet, kasvatusvuorovaikutus, positiivinen pedagogiikka, itsesäätely, sosiaalisesti vastuullinen toiminta, vertaissuhteet, kiusaamisen ennaltaehkäisy, TUIKKU-ohjelma, yhteistyö vanhempien ja henkilöstön välillä.

Osallistuminen verkko-opetukseen, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely verkkoympäristössä, TUIKKU-ohjelman toteutus varhaiskasvatuksessa tai muulla sovitulla tavalla, tehtävien tekeminen hyväksytysti

Socioemotionella färdigheter, delaktighet, hörande av barn, omsorgsfulla relationer, pedagogisk interaktion, positiv pedagogik, självreglering, socialt ansvarsfull verksamhet, kamratrelationer, förebyggande av mobbning, TUIKKU-program, samarbete mellan föräldrar och personal.

Deltagande i webbundervisning, självständigt arbete och grupparbete i webbmiljö, genomförande av TUIKKU-programmet inom småbarnspedagogik eller på annat överenskommet sätt, godkänt genomförande av uppgifter

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää positiivisen pedagogiikan lähtökohdat ja lämpimien ja huolenpitävien ihmissuhteiden keskeisyyden tunnetaitojen ja osallisuuden vahvistamisen taustalla,
  • osaa tunnistaa tunnetaitojen ja tunteiden merkityksen varhaiskasvatuksen arjessa niin lapsiryhmän, työyhteisön kuin kasvatusyhteistyön näkökulmista,
  • osaa tukea lasten itsesäätelyä ja sosiaalisesti vastuullisia toimintatapoja,
  • osaa tukea ja vahvistaa lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja sosiaalisten suhteiden rakentamista,
  • osaa ennaltaehkäistä kiusaamista
  • osaa tukea ja vahvistaa lämpimän ja sensitiivisen kasvatusvuorovaikutuksen avulla lasten ja heidän vanhempiensa osallisuutta sekä lasten näkemysten kuulemista.

Efter presterad studieperiod kan studerande

  • förstå utgångspunkterna för positiv pedagogik samt det centrala i varma och omsorgsfulla relationer för att stärka emotionella färdigheter och delaktighet,
  • kan identifiera betydelsen av emotionella färdigheter och känslor i småbarnspedagogikens vardag ur såväl barngruppens, arbetsgemenskapens som den pedagogiska gemenskapens perspektiv,
  • kan stödja barns självreglering och socialt ansvarsfulla metoder,
  • kan stödja och stärka utvecklingen av barns sociala färdigheter och byggandet av sociala relationer,
  • kan förebygga mobbning
  • kan stödja och stärka barns och deras föräldrars delaktighet samt hörandet av barns åsikter genom varmt och sensitivt pedagogiskt samspel.

Additional information

Arviointi perustuu oppimistehtäviin

Bedömningen grundas på inlärningsuppgifter

Study materials

Kirjallisuutta sopimuksen mukaan

Litteratur enligt överenskommelse

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish, Swedish

Teaching