VKTA1029 Pedagogical Expertise and Team Leadership (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Coordinating organisation:
Open University, Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

pedagoginen asiantuntijuus ja ammatti-identiteetti, tiimin pedagoginen johtajuus ja laadun arviointi, jatkuva oppimisen tukeminen työyhteisössä, ryhmäilmiöt, yhteisön hyvinvointi, työsuojelu, häirintä- ja väkivaltatilanteet, varhaiskasvatuksessa, ammatillinen vuorovaikutus

Learning outcomes

Opintojakson opinnot suoritettuaan opiskelija

  • osaa jäsentää oman pedagogisen toimintansa perustana olevia kasvatusfilosofisia ja teoreettisia lähtökohtia sekä johtaa niistä omaa kasvatus- ja opetustyötä linjaavia ja ohjaavia periaatteita
  • tiedostaa pedagogisen johtamisen perustehtävät varhaiskasvatustyössä sekä opettajan roolin tiimin pedagogisena johtajana

  • ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteita ja jatkuvan oppimisen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla

  • kykenee omalla toiminnallaan edistämään yhteisön hyvinvointia sekä tunnistaa työsuojelun merkityksen

  • kykenee kehittämään ja arvioimaan pedagogista toimintaa työyhteisössä ja edistää pedagogisen asiantuntijuuden kehittymistä yksilö- ja yhteisötasolla

  • tiedostaa varhaiskasvatuksen pedagogisen asiantuntijuuden merkityksen osana lapsuutta ja yhteiskuntaa

Additional information

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Study materials

Kirjallisuus (soveltuvin osin, tarkennetaan vuosittain opintojaksolla):

Fonsen, E., Koivula, M., Korhonen, R. & Ukkonen-Mikkola, T. (2021). (toim.) Varhaiskasvatuksen asiantuntijat. Yhteistyössä eteenpäin.

Hujala, E. & Turja, L. (2017). (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Osat 1 ja 5.

Parrila, S. & Fonsén, E. (2016). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-kustannus.

Vlasov, J. ym. (2019). Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset. Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.


Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching