VAAM1361 Education for sustainable development, environmental phenomena and STEAM (4 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteet, käsitteet, sisällöt ja menetelmät varhaiskasvatuksessa; STEAM-toimintatavan käsitteet, tavoitteet ja sisällöt varhaiskasvatuksessa; lapsen kyselevän ja tutkivan ajattelun kehittymisen tukeminen; ilmiölähtöisyys, tutkiva toiminta, leikki, tutkiminen ja kokeilu STEAM-toiminnassa.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee kestävän elämäntavan kasvatuksen tavoitteita, sisältöjä ja menetelmiä erityisesti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen näkökulmasta 

  • ymmärtää varhaiskasvatuksen opettajan roolin lapsen ympäristösuhteen muodostumisessa 

  • tuntee STEAM-toimintatavan sekä tutkivan toiminnan keskeisiä sisältöjä ja käsitteitä

  • hahmottaa STEAM-sisältöjen opetuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetussuunnitelmissa

  • ymmärtää lasten tutkivan toiminnan ohjaamisen perusteet

  • osaa tukea lapsen käsitteellisen ajattelun kehittymistä 

  • osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kestävän elämäntavan mukaista STEAM-toimintaa erilaisissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä 

  • omaa pedagogisia valmiuksia ohjata STEAM-toimintatapaan perustuvaa leikinomaista ja toiminnallista oppimista varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisille 

Additional information

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.

Study materials

Parikka-Nihti, M. & Suomela, L. 2014. Iloa ja ihmettelyä. Ympäristökasvatus varhaislapsuudessa. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luvut 13-15. Jyväskylä: PS-kustannus.

BRUNTON, P. & THORNTON, L. 2010. Science in the early years. Building firm foundation from birth to five. Lontoo: Sage. 

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.  

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Select all marked parts

Method 2

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Exam (4 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching