VAAM1231 Child’s Development, Health and Wellbeing (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Varhaisvuosien kehitys, lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä pahoinvoinnin ennaltaehkäisy

Description

Varhaisvuosien kehitys, kehitysteoriat ja temperamenttiteoriat; kehittyvän lapsen tarpeet; kiintymyssuhteet ja varhainen vuorovaikutus; psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä terveys ja terveydenhuolto; suoja- ja riskitekijät, kiusaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy; kriisivalmius ja turvataitokasvatus, hoito- ja palvelujärjestelmä.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
  • ymmärtää klassisia kehityspsykologian teorioita ja on tutustunut uuteen tutkimustietoon lapsen kehityksestä ja tunnistaa kehityksen suoja- ja riskitekijöitä

  • on omaksunut perustiedot lapsen varhaisvuosien kehityksestä

  • ymmärtää lapsen hyvinvoinnin sosiaalisia, psyykkisiä ja fyysisiä näkökulmia

  • osaa tarkastella, arvioida ja tukea lapsen kehitystä sekä fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia sekä tunnistaa näihin vaikuttavia tekijöitä

  • ymmärtää kiusaamis- ilmiön moninaisuutta ja omaa taitoja ennaltaehkäistä ja puuttua kiusaamistilanteisiin lapsiryhmässä

  • omaa perustiedot turvataitokasvatuksesta

  • osaa tukea kriisissä olevaa lasta ja ennaltaehkäistä psyykkistä pahoinvointia kriisitilanteissa

  • on tutustunut tavallisimpiin lastentauteihin, tapaturmiin, lääkehoidon suunnitelmaan sekä ensiapuun. 

Additional information

Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa. 

Study materials

Keltikangas-Järvinen, L. (2004) (tai uudempi painos). Temperamentti: Ihmisen yksilöllisyys. WSOY (s. 1- 263).

Laaksonen, V. (2022). Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus. TAI

Repo, L. (2015). Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy. PS-kustannus.

Pulkkinen, L., Ahonen, T., & Ruoppila I. (toim.) (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uudistettu painos). Ps-kustannus. (soveltuvin osin)

Thomasello, M. Becoming human. Harvard University Press. (e-kirja) (soveltuvin osin)

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä. 

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching