VAAM1231 Child’s Development, Health and Wellbeing (5 cr)
Tweet text
Description
Varhaisvuosien kehitys, kehitysteoriat ja temperamenttiteoriat; kehittyvän lapsen tarpeet; kiintymyssuhteet ja varhainen vuorovaikutus; psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä terveys ja terveydenhuolto; suoja- ja riskitekijät, kiusaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy; kriisivalmius ja turvataitokasvatus, hoito- ja palvelujärjestelmä.
Learning outcomes
ymmärtää klassisia kehityspsykologian teorioita ja on tutustunut uuteen tutkimustietoon lapsen kehityksestä ja tunnistaa kehityksen suoja- ja riskitekijöitä
on omaksunut perustiedot lapsen varhaisvuosien kehityksestä
ymmärtää lapsen hyvinvoinnin sosiaalisia, psyykkisiä ja fyysisiä näkökulmia
osaa tarkastella, arvioida ja tukea lapsen kehitystä sekä fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia sekä tunnistaa näihin vaikuttavia tekijöitä
ymmärtää kiusaamis- ilmiön moninaisuutta ja omaa taitoja ennaltaehkäistä ja puuttua kiusaamistilanteisiin lapsiryhmässä
omaa perustiedot turvataitokasvatuksesta
osaa tukea kriisissä olevaa lasta ja ennaltaehkäistä psyykkistä pahoinvointia kriisitilanteissa
on tutustunut tavallisimpiin lastentauteihin, tapaturmiin, lääkehoidon suunnitelmaan sekä ensiapuun.
Additional information
Opintojakson suorittamisen tapa/tavat kuvataan tarkemmin Sisussa kunkin lukuvuoden opetusohjelmassa.
Study materials
Keltikangas-Järvinen, L. (2004) (tai uudempi painos). Temperamentti: Ihmisen yksilöllisyys. WSOY (s. 1- 263).
Laaksonen, V. (2022). Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus. TAI
Repo, L. (2015). Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy. PS-kustannus.
Pulkkinen, L., Ahonen, T., & Ruoppila I. (toim.) (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uudistettu painos). Ps-kustannus. (soveltuvin osin)
Thomasello, M. Becoming human. Harvard University Press. (e-kirja) (soveltuvin osin)
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä.