TTMP1102 Basics in Health Promotion (3 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Coordinating organisation:
Open University, Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojaksolla käsitellään terveyden edistämisen perusteita.

Description

  • Terveys, hyvinvointi ja terveyden edistäminen
  • Terveyden ulottuvuudet ja lähestymistavat
  • Planetaarinen terveys ja planetaarisen terveyden edistäminen
  • Terveysosaaminen ja terveyskäyttäytyminen eri ikäryhmissä
  • Väestön terveyserot ja niiden kaventamisen keinoja
  • Terveyteen vaikuttavat tekijät
  • Terveyden eriarvoisuus
  • Terveyden edistämistä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset ja asiakirjat
  • Terveyden edistämisen toimintaympäristöt 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • kuvata terveyttä ja terveyden edistämistä käsitteenä sekä eritellä terveyden lähestymistapoja
  • kuvata terveyseroja eri väestöryhmissä sekä eritellä ja arvioida niiden kaventamisen keinoja
  • esitellä terveyden edistämisen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä toimintaa ohjaavia säädöksiä ja asiakirjoja
  • kuvata ja eritellä terveyden edistämisen toimijoita, toiminta-alueita ja toimintaympäristöjä
  • kuvata eri toimintaympäristöissä yleisesti käytettäviä terveyden edistämisen toimia 

Literature

  • Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim, s. 11–170 (luvut 1–23), 214–256 (luvut 30–33), 390–434 (luvut 52–57).
  • Kaasalainen, K. 2016. Terveyden lukutaito ja terveyserojen kaventaminen. Teoksessa M. Sihto & S. Karvonen (toim.). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL, s. 141–160.
  • St. Leger, L. ym. 2022. Health promoting schools. Teoksessa S. Kokko & M. Baybutt (toim.) Handbook of Settings-Based Health Promotion. Springer, s. 105–117.
  • Kuhn, K. & Chu, C. 2022. Health promoting workplaces. Teoksessa S. Kokko & M. Baybutt (toim.) Handbook of Settings-Based Health Promotion. Springer, s. 167–176.

Completion methods

Method 1

Description:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (16 tuntia), luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen
Evaluation criteria:
Tentti 100 %
Time of teaching:
Period 1, Period 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching