TTMP1102 Basics in Health Promotion (3 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Coordinating organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Tweet text
Opintojaksolla käsitellään terveyden edistämisen perusteita.
Description
- Terveys, hyvinvointi ja terveyden edistäminen
- Terveyden ulottuvuudet ja lähestymistavat
- Planetaarinen terveys ja planetaarisen terveyden edistäminen
- Terveysosaaminen ja terveyskäyttäytyminen eri ikäryhmissä
- Väestön terveyserot ja niiden kaventamisen keinoja
- Terveyteen vaikuttavat tekijät
- Terveyden eriarvoisuus
- Terveyden edistämistä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset ja asiakirjat
- Terveyden edistämisen toimintaympäristöt
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata terveyttä ja terveyden edistämistä käsitteenä sekä eritellä terveyden lähestymistapoja
- kuvata terveyseroja eri väestöryhmissä sekä eritellä ja arvioida niiden kaventamisen keinoja
- esitellä terveyden edistämisen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä toimintaa ohjaavia säädöksiä ja asiakirjoja
- kuvata ja eritellä terveyden edistämisen toimijoita, toiminta-alueita ja toimintaympäristöjä
- kuvata eri toimintaympäristöissä yleisesti käytettäviä terveyden edistämisen toimia
Literature
- Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim, s. 11–170 (luvut 1–23), 214–256 (luvut 30–33), 390–434 (luvut 52–57).
- Kaasalainen, K. 2016. Terveyden lukutaito ja terveyserojen kaventaminen. Teoksessa M. Sihto & S. Karvonen (toim.). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL, s. 141–160.
- St. Leger, L. ym. 2022. Health promoting schools. Teoksessa S. Kokko & M. Baybutt (toim.) Handbook of Settings-Based Health Promotion. Springer, s. 105–117.
- Kuhn, K. & Chu, C. 2022. Health promoting workplaces. Teoksessa S. Kokko & M. Baybutt (toim.) Handbook of Settings-Based Health Promotion. Springer, s. 167–176.
Completion methods
Method 1
Description:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (16 tuntia), luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen
Evaluation criteria:
Tentti 100 %
Time of teaching:
Period 1, Period 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (3 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish