TTMA1004 Mental Health and Emotional Competence (3 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Coordinating organisation:
Open University, Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojaksolla käsitellään lasten ja nuorten mielenterveyttä ja tunnetaitoja.

Description

  • Lasten ja nuorten mielenterveys
  • Mielenterveyttä suojaavat ja kuormittavat tekijät sekä niiden vaikutusmenkanismit
  • Yleisimmät lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt
  • Tunnetaidot
  • Kriisit ja stressi 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • määritellä ja käyttää lasten ja nuorten mielenterveyteen ja tunteiden säätelyyn liittyviä keskeisiä käsitteitä
  • kuvailla lasten ja nuorten mielenterveyttä
  • nimetä lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöitä
  • kuvailla keskeisiä mielenterveyttä suojaavia ja kuormittavia tekijöitä sekä selittää niiden vaikutusmekanismeja
  • kuvailla tunteiden säätelyn kehittymistä sekä analysoida tunteiden tunnistamiseen ja säätelyyn vaikuttavia tekijöitä
  • perustella tunnetaitojen merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille
  • perustella hyvän mielenterveyden ja tunnetaitojen edistämistä koulussa 

Study materials

Teema 1:

Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander A. (toim.) 2017. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Saatavana myös: https://www.oppiportti.fi/op/opk04607

Luvut:

1 Biopsykososiaalinen kehitys

2 Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina

3 Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät

10 Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö ADHD

12 Ahdistuneisuushäiriöt

15 Lasten ja nuorten mielialahäiriöt

18 Syömishäiriöt

19 Traumaperäiset stressihäiriöt ja sopeutumishäiriöt

23 Itsetuhokäyttäytyminen

25 Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy

Teema 2:

Kokkonen, M. 2017. Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. Jyväskylä: PS-Kustannus. (201 s.)

Cacciatore, R. 2007. Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Helsinki: Opetushallitus. (234 s.) 

Completion methods

Method 1

Description:
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuden tenttiminen
Evaluation criteria:
Tentti 100 % (Teema 1: 50 %, Teema 2: 50 %)
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Exam (1.5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
Kirjatentti 100 %
Language:
Finnish
Study methods:

Itsenäinen opiskelu, kirjallisuuden tenttiminen (molemmat kirjat tentitään samalla tenttikerralla)

Literature:
  • Cacciatore, R. 2007. Aggression portaat. Opetusmateriaali kouluille. Helsinki: Opetushallitus. (234 s.)
  • Kokkonen, M. 2017. Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet. Opi tunteiden säätelyn taito. Jyväskylä: PS-Kustannus. (201 s.). Myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-451-839-0

Teaching

x

Exam (1.5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
Kirjatentti 100 %
Language:
Finnish
Study methods:

Itsenäinen työskentely, kirjatentti (molemmat kirjat tentitään samalla tenttikerralla)

Study materials:

Tentittävä kirjallisuus:

Teema 1:

Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen, M., Puura, K. & Sourander A. (toim.) 2017. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Saatavana myös: https://www.oppiportti.fi/op/opk04607(aukeaa uuteen ikkunaan)

Luvut:

1 Biopsykososiaalinen kehitys

2 Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina

3 Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät

10 Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö ADHD

12 Ahdistuneisuushäiriöt

15 Lasten ja nuorten mielialahäiriöt

18 Syömishäiriöt

19 Traumaperäiset stressihäiriöt ja sopeutumishäiriöt

23 Itsetuhokäyttäytyminen

25 Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy

Teaching