TTIA1108 Different Interpretations of Being an Adult Educator (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojakson keskiössä ovat aikuisen oppimisen, opettamisen ja ohjaamisen teoriat, koulutuksen ja työelämän kehittäminen sekä yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Description

  • Opettamisen ja ohjaamisen teoriat, erityisesti terveysalan aikuisoppimisen näkökulmasta
  • Opettajuuden ja ohjaajuuden eettiset kysymykset
  • Opettajan erilaiset roolit ja tehtävät
  • Opettajuuden ja ohjaajuuden moraaliset ja eettiset kysymykset
  • Koulutuksen ja työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät ja niiden sovellusmahdollisuudet
  • Työyhteisön johtamis- ja kehittämisosaaminen
  • Opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana ja dialogin rakentajana terveysalalla 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää keskeisiä aikuisen oppimisen, opettamisen ja ohjaamisen teorioita sekä niiden keskinäisiä yhteyksiä
  • ymmärtää oppimisen ja opettamisen prosessien keskinäistä yhteyttä ja dynamiikkaa
  • soveltaa teoreettista tietämystään opettajuudesta ja ohjaajuudesta terveysalan koulutuksellisissa konteksteissa
  • hahmottaa terveysalan koulutuksen ja työelämän kehittämiseen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset näkökulmat
  • osaa johtaa itseään, asioita ja ihmisiä osana tutkivaa ja kehittävää työotetta 

Additional information

Korvaa opintojakson:

  • TTIA1104 Opettajuuden ja ohjaajuuden tutkimukselliset tulkinnat (6 op) 

Study materials

  • Atkinson, T. & Claxton, G. (toim.) (2000). The intuitive practitioner. On the value of not knowing what one is doing. Berkshire: Open University Press.

  • Brookfield, S. (2006). The skillful teacher: on technique, trust, and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass. [myös e-kirjana].

  • Laursen, P.F. (2006). Aito opettaja: opas autenttiseen opettajuuteen. Keuruu: Otavan kirjapaino.

  • Onnismaa, J. (2007). Ohjaus- ja neuvontatyö: Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus Kirja, Oy Yliopistokustannus, Tampere: Tammer-Paino. (myös e-kirjana)

  • Peavy, R. (1999). Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Helsinki: Psykologinen kustannus Oy (myös e-kirjana).

  • Salminen, A-L. & Töytäri, A. 2023. Kuntoutuksen koulutus ja tutkimus. Asiantuntijafoorumin näkökulmia koulutuksen kehittämiseen ja ehdotus kuntoutuksen tutkimuksen strategiaksi. Valtioneuvoston julkaisuja 2023: 64. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-898-7

  • Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus [myös e-kirjana].

  • Muu opintojaksolla ilmoitettava ajankohtainen materiaali. 

Completion methods

Method 1

Description:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja pienryhmätyöskentelyyn sekä vaadittavien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa itse-, vertais- ja opettaja-arviointia.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching