TTIA1107 Becoming an Adult Educator: Health Science Practice I (10 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojakson keskiössä ovat omakohtainen opettajuus ja kehittyminen aikuiskouluttajana, työelämävalmiudet ja opettajantyönharjoittelu terveysalalla.

Description

  • HOPS oman oppimisprosessin käsikirjoituksena
  • Opetuksen suunnittelun peruskysymykset terveysalan koulutuksessa
  • Opetussuunnitelmateoriat
  • Andragogiikan, terveyspedagogiikan ja -didaktiikan väliset yhteydet ja jännitteet
  • Oppimisen ja osaamisen arviointi, itse- ja vertaisarviointi sekä palaute
  • Työelämävalmiudet ja erilaiset asiantuntijatyön ja urakehityksen mahdollisuudet
  • Opettajan, opiskelijoiden ja työyhteisön hyvinvointi 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja -tavoitteensa terveysalan opettajana/ohjaajana ja aikuiskouluttajana sekä arvioi kriittisesti omaa toimintaansa
  • ymmärtää oppimisprosessin vaiheita ja omaa rooliaan opettajana/ohjaajana oppimisprosessin eri vaiheissa
  • suunnittelee, toteuttaa ja arvioi opetus- ja ohjaustilanteita erilaisten oppijoiden ja ryhmien tarpeisiin
  • valitsee tarkoituksenmukaisia opetus-, ohjaus- ja arviointimenetelmiä erilaisten oppijoiden ja ryhmien tarpeisiin
  • ymmärtää ja osaa kriittisesti arvioida oman alansa koulutuskäytänteitä sekä omia ennakkokäsityksiään niistä
  • tunnistaa erilaisia asiantuntijatyön ja urakehityksen mahdollisuuksia
  • ymmärtää oman, työyhteisön ja opiskelijoiden työhyvinvoinnin merkityksen osana opettajan työtä 

Additional information

Korvaa opintojaksot:

  • TTIA1101 (8 op)

  • LTKS1011 (1 op) tai LTKS1010 (2 op) 

Study materials

  • Brookfield, S. (1995) Becoming a critically reflective teacher. San Fransisco: Jossey-Bass.
  • Brookfield, S.D. & Preskill, S. (2005). Discussion as a way of teaching. Tools and techniques for democratic classrooms. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bryan, C. & Klegg, K. (2019) Innovative assessment in higher education. A handbook for academic practitioners. London: Routledge (myös e-kirjana)
  • Jarvis, P. (2006). The theory and practice of teaching. Routledge (myös e-kirjana)
  • Saaranen, T., Koivula, M., Mikkonen, K., Hemberg, J. & Salminen, L. 2023. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
  • Schön, D.A. (1987). (tai uudempi painos) Educating the Reflective Practitioner. San Francisco, California: Jossey-Bass.
  • Muu opintojaksolla ilmoitettava ajankohtainen materiaali  

Completion methods

Method 1

Description:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Asiantuntijana kehittyminen (1op) toteutuu opintojen ensimmäisen lukuvuoden aikana.
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja pienryhmätyöskentelyyn sekä vaadittavien oppimistehtävien ja opetusharjoittelun hyväksytty suorittaminen. Opetuksessa hyödynnetään jatkuvaa itse-, vertais- ja opettaja-arviointia.
Time of teaching:
Period 1, Period 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (9 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching