TTIA1009 Health Promotion in a Changing World (3 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Coordinating organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

  • Maailmanlaajuiset megatrendit
  • Planetary health, one health, global health -näkökulmat ja käsitteet
  • Kestävän kehityksen tavoitteet (Agenda 2030) suhteessa terveyden edistämiseen
  • Sosioekologinen malli ja systeeminen lähestymistapa
  • Terveyden edistämiseen liittyvä päätöksenteko ja poliittinen ohjaus (mm. terveys kaikissa politiikoissa)
  • Terveyden edistäminen alue- ja kuntatasolla
  • Terveyden edistämisen vaikuttamisen mahdollisuudet erilaisissa verkostoissa (mm. tutkimus, järjestötyö) 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa maailmanlaajuisia megatrendejä ja terveyteen liittyviä suuntauksia.
  • osaa perustella terveyden edistämisen ja kestävän kehityksen välisiä yhteyksiä ja tunnistaa terveyden edistämisen keinoja vaikuttaa kestävään kehitykseen.
  • tunnistaa terveyteen vaikuttavien tekijöiden moninaisuutta ja eri tasoisten tekijöiden vaikutusketjuja.
  • tuntee terveyden edistämiseen liittyvää poliittista päätöksentekoa ja siihen vaikuttamisen mahdollisuuksia.
  • tuntee alue- ja kuntatason toimijat ja niiden vastuualueet sekä rajapintayhteistyön terveyden edistämisessä.
  • osaa analysoida alue- ja kuntatason terveyden edistämisen toimintaa ohjaavia asiakirjoja sekä seurannan ja arvioinnin indikaattoreita 

Additional information

Ajoitus: Syyslukukausi 

Description of prerequisites

TTMP1102 Terveyden edistämisen perusteet

Lisäksi suositellaan edeltävinä opintoina:

Johdatus planetaariseen hyvinvointiin  

Study materials

Kokko, S. & Baybutt, M. (toim.). (2022). Handbook of Settings-Based Health Promotion. Springer. Part III (s. 241–281).

Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.

Completion methods

Method 1

Description:
Luennot 10 h ja seminaarit 8 h
Evaluation criteria:
Kirjallinen tehtävä 100%
Time of teaching:
Period 1, Period 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching