TILS350 Bayes Statistics 2 (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Mathematics and Statistics
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Bayesian statistics enables prior information and data to be combined in a systematic way. With the help of hierarchical Bayesian models, it is possible to describe very complex phenomena. The course covers Bayesian data analysis and the methods needed to estimate the posterior distribution, especially Markov chain Monte Carlo. R software and various Monte Carlo simulation software are applied to the practical data analysis. The course discusses model selection and model criticism from a Bayesian perspective and also provides an overview of more advanced Bayesian methods.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa rakentaa hierarkkisia tilastollisia Bayes-malleja kompleksisille ongelmille, osaa käyttää mallinnukseen käytettäviä ohjelmistoja data-analyysissa, pystyy suoriutumaan vaativasta posteriorijakauman laskennasta, ymmärtää MCMC-menetelmien käyttöön liittyvät ongelmat, osaa arvioida Bayes-mallien sopivuutta.

Additional information

Järjestetään vuosittain, tavallisesti toisessa jaksossa.

Description of prerequisites

Tämä on syventävien opintojen opintojakso, jossa edellytetään matemaattisen tilastotieteen perusasioiden osaamista, lineaarisen (seka)mallin sekä yleistetyn lineaarisen mallin tuntemusta, R-ohjelmointivalmiutta sekä erityisesti Bayes-tilastotiede 1 -kurssin asioiden hallintaa.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Harjoitustehtävistä mahdollisesti saatavat hyvityspisteet, harjoitustyön pistemäärä ja kurssitentin pistemäärä
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Lopputentin pistemäärä
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching