TIES513 Physics Based Modeling and Animation (5 cr)
Description
Animaatio- ja pelitarkoituksiin soveltuvan fysiikkamoottorin rakenne ja toiminta. Avainasioita (sekalaisessa järjestyksessä): Newtonin mekaniikkaa, differentiaaliyhtälöiden numeerinen ratkaiseminen, jäykät ja nivelletyt kappaleet, kinematiikkaa, käänteiskinematiikkaa, dynamiikkaa, käänteisdynamiikkaa, elastiset muodonmuutokset, törmäykset ja niiden vasteet, partikkelisimulaatiot, virtaukset, ohuet rakenteet. Toteutuksen kannalta tärkeimmät algoritmit ja tietorakenteet.
Learning outcomes
Opintojakson tavoitteisiin päästessään opiskelija osaa ottaa käyttöön sekä toteuttaa itse fysiikkamoottorissa tarvittavia tietorakenteita ja algoritmeja oppikirjoissa ja tieteellisissä artikkeleissa löytyvien menetelmäkuvausten pohjalta. Ohjelmointiosaaminen ja kyky hyödyntää matemaattista kieltä sisältäviä julkaisuja vahvistuu. Opintojakson jälkeen opiskelijalla on kokemukseen perustuva valmius ratkaista, haluaako hän tehdä pro gradu -tutkielmansa jostakin fysiikkamoottorien teknologiaan liittyvästä tutkimuskysymyksestä. Tarvittaessa hän osaa selvittää uusimmista alaan liittyvistä konferenssiartikkeleista, mitkä ovat tämän hetken kiinnostavimmat tutkimuskysymykset alalla.
Additional information
Kurssi suoritetaan pääosin itsenäisesti ilman aktiivista ohjausta. Vertaistukea ja ryhmässä opiskelua suositellaan. Arvosteltava suoritus on ohjelmointiharjoitustyö ja ajankäyttökirjanpito.
Description of prerequisites
TIES4211 (tai aiempi TIEA211), TIEA311 ja TIES471 pitää olla plakkarissa tai tälle kurssille ei ole mitään asiaa. Kaikki numeriikan, fysiikan tai puhtaan matematiikan aiempi opiskelu auttaa, mutta kovalla lisätyöllä voinee kärsiä tarvittavat perusteet calculuksesta haltuun tämän kurssin aikanakin.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
- TIEA311 Introduction to Computer Graphics (5 cr)
- TIES471 Real-time Rendering (5 cr)
- TIEA211 Algorithms 2 (4 cr)Not published for this curriculum period
Recommended prerequisites
- Prerequisite group 1
- TIEA381 Numerical Methods (5 cr)Not published for this curriculum period
- Basic Studies in Mathematics as Optional Studies
Study materials
Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit ja konferenssitutoriaalit hakusanoilla "game engine physics" ym.