TERS1013 Research-based Planning and Evaluation in Health Promotion (4 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojaksolla perehdytään tutkimus- ja teoriatiedon soveltamiseen terveyden edistämistoiminnan suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä.

Description

  • Arvioinnin lähestymistavat (mm. realistinen arvionti) terveyden edistämisessä
  • Terveyden edistämisohjelmien suunnittelun ja arvioinnin mallit (mm. PRECEDE-PROCEED, looginen malli)
  • Ryhmä- ja yksilötason ohjelmat
  • Tarve-, prosessi-, tulosarviointi
  • Yhteiskehittäminen (Co-creation/production) 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee erilaisia suunnittelun ja arvioinnin lähestymistapoja ja osaa arvioida kriittisesti niiden sovellettavuutta terveyden edistämisessä
  • osaa jäsentää suunnittelun ja arvioinnin osa-alueita loogisesti eteneviksi kokonaisuuksiksi erilaisissa terveyden edistämisen toimintaympäristöissä
  • osaa soveltaa teoria- ja tutkimustietoa terveyden edistämisen suunnittelussa ja arvioinnissa yhteiskehittämisen periaatteet huomioiden
  • osaa valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri tasoilla tapahtuvan terveyden edistämistoiminnan suunnitteluun ja arviointiin

Additional information

1. maisterivuoden kevät

Description of prerequisites

TERS1011 Terveyden edistämisen teoreettinen perusta ja tutkimus

TERS1012 Terveyden edistämisen strateginen osaaminen ja johtaminen 

Study materials

  • Green, L. W. (2022). Health Program Planning, Implementation, and Evaluation: Creating Behavioral, Environmental, and Policy Change. Johns Hopkins University Press. (soveltuvin osin)
  • Skivington, K., Matthews, L., Simpson, S. A., Craig, P., Baird, J., Blazeby, J. M., . . . Moore, L. (2021). A new framework for developing and evaluating complex interventions: Update of Medical Research Council guidance. BMJ (Online), 374, n2061. https://doi.org/10.1136/bmj.n2061
  • Brandsen, Brandsen, T., Steen, T., & Verschuere, B. (2018). Co-Production and Co-Creation. Routledge. (soveltuvin osin)
  • Green, J., South, J., & Jane South. (2006). Evaluation. Open University Press. (soveltuvin osin)
  • Rice M.E. Assessment for and Evaluation of Healthy Settings. Teoksessa Kokko, S. & Baybutt, M. (toim.). (2022). Handbook of Settings-Based Health Promotion. Springer. 

Completion methods

Method 1

Description:
Luennot 8h, seminaarit 12h ja kirjalliset tehtävät.
Evaluation criteria:
Kirjalliset tehtävät (100%)
Time of teaching:
Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching