TERS1011 The Theoretical Basis and Research on Health Promotion (6 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojaksolla tarkastellaan terveyden edistämisen kompleksista ja systeemistä kokonaisuutta sekä teoreettista, tutkimuksellista ja toimintapoliittista perustaa

Description

  • Terveyden edistämisen kehityssuunnat
  • Terveyden edistämisen toiminnan tasot ja strategiat sekä mallit ja teoriat
  • Kansalliset terveyden edistämisen linjaukset
  • Salutogeeninen lähestymistapa terveyden edistämiseen, promootio ja preventio
  • Sosio-ekologinen ajattelu
  • Toimintaympäristölähtöinen terveyden edistäminen
  • Terveyden lukutaito
  • Terveyskäyttäytyminen ja terveyskäyttäytymisen muutos
  • Terveyden edistäminen eri ikävaiheissa 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa kuvata terveyden edistämisen kokonaisuutta sekä jäsentää terveyden edistämisen kehityssuuntia, toiminnan tasoja ja strategioita
  • osaa tarkastella kriittisesti terveyden edistämisen teoreettista, tutkimuksellista ja toimintapoliittista perustaa sekä tutkimusmenetelmiä
  • osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita, malleja ja menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä sekä arvioida niiden toteuttamiskelpoisuutta ja tavoiteltuja muutoksia
  • osaa arvioida eri ikävaiheisiin liittyvien tekijöiden merkitystä terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä

Additional information

1.maisterivuoden syksy

Opintojakso sisältyy terveyden edistämisen moduuliin. Mikäli opintojaksolle on halukkaita osallistujia enemmän kuin voidaan ottaa mukaan, on etuoikeus osallistumiseen niillä opiskelijoilla, joiden opetussuunnitelmassa ko. opintojakso on pakollisena osana. 

Description of prerequisites

Suositeltavia opintoja:

TTMP1102 Terveyden edistämisen perusteet

TTIA1009 Terveyden edistäminen muuttuvassa maailmassa 

Study materials

  • Green, J., Cross, R., Woodall, J., & Tones, K. (2019). Health promotion: Planning and strategies (4th edition.). SAGE.
  • Kokko, S. & Baybutt, M. (2022). Handbook of settings-based health promotion. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95856-5
  • Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Eriksson, M., Lindström, B., Meier Magistretti, C., Pelikan, J. M., . . . Vaandrager, L. (2022). Handbook of Salutogenesis. Springer International Publishing.
  • Okan, O. B. (2019). International Handbook of Health Literacy. Policy Press. 

Completion methods

Method 1

Description:
Luennot 12h, seminaarit 12h, lukupiirityöskentely + raportti ja kirjalliset tehtävät.
Evaluation criteria:
Kirjalliset tehtävät (itsenäinen työ 50%, ryhmätyö 50%).
Time of teaching:
Period 1, Period 2
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (6 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching