TAIP1108 Art, Culture and Sustainability (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Coordinating organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Taiteen ja kulttuurin hyvinvoinnin ulottuvuudet: kestävä elämäntapa ja planetaarinen hyvinvointi, kulttuurinen kestävyys ja kulttuurihyvinvointi, kestävyyden eri ulottuvuudet, taide.

MOOC Johdatus planetaariseen hyvinvointiin 1 op (pakollisten) suositellaan suoritettavaksi tämän jakson kanssa samaan aikaan. Opiskelija voi halutessaan täydentää tämän opintojakson sisältöjä myös muilla Planetaarisen hyvinvoinnin kursseilla. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee taiteen ja kulttuurin hyvinvointiin liittyvät teemat

  • hahmottaa taiteen ja kulttuurin osana planetaarista hyvinvointia

  • tuntee kansallisesti ja kansainvälisesti taiteen ja kulttuurin hyvinvointiin ja kestävyyteen liittyvää tutkimusta

  • osaa tarkastella omaa asiantuntijuuttaan kestävän elämäntavan kannalta

  • tuntee kulttuurihyvinvoinnin ja kestävän elämäntavan näkökulmia taidekasvatuksessa ja luovien menetelmien soveltamisessa

  • Vastuullisuus (OPS-käsikirjasta) 

Study materials

  • Björklund, Heidi, et al. Luontosuhteiden luonto: Taiteentutkimuksen ja ekologian näkökulmia. [Jyväskylä]: Jyväskylän yliopisto, 2022.

  • Foster, Raisa, Jussi Mäkelä, and Rebecca A. Martusewicz. Art, Ecojustice, and Education: Intersecting Theories and Practice. New York: Routledge, 2018.

  • Coutts, Glen; Jokela, Glen Coutts, Timo Jokela, and Timo Jokela. Art, Community and Environment: Educational Perspectives. Intellect Books Ltd, 2008.

  • Laine, Marja, and Paula Toivanen. Kestävä kasvatus: Kulttuuria etsimässä. Helsinki: Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura, 2013.

  • Laitinen, Liisa. Vaikuttavaa?: Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turku: Turun ammattikorkeakoulu, 2017.

  • Clift, Stephen, and Paul Marc Camic. Oxford Textbook of Creative Arts, Health, and Wellbeing: International Perspectives on Practice, Policy and Research. Oxford: Oxford University Press, 2015.

  • Suominen, Anniina, et al. Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella: Avauksia, suuntia, mahdollisuuksia. Helsinki: Aalto ARTS Books, 2016. 

Completion methods

Method 1

Select all marked parts

Method 2

Select all marked parts

Method 3

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching