TAIA243 Children's Culture (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Coordinating organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Lastenkulttuuri tutkimuskohteena ja toimintakäytäntöinä.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee lastenkulttuurintutkimuksen keskeiset teemat, kysymykset ja käsitteet kansallisesti ja kansainvälisesti

  • osaa analysoida lapsille suunnattuja kulttuurituotteita, kuten lastenkirjallisuutta, mediatuotteita ja leluja, ja lasten omaa kulttuuria, kuten leikkiä

  • osaa tarkastella lapsuutta kulttuurisesti moninaisena, muuttuvana ja tuotettuna ilmiönä

  • tuntee lapsille suunnattua taidetoimintaa ja kulttuuripalveluja

  • tuntee lasten kulttuuriseen toimijuuteen ja kulttuurisiin oikeuksiin liittyvät eettiset kysymykset. 

Study materials

Lapsuuden ja lastenkulttuurin tutkimus

Alanen, Leena; Karila, Kirsti (toim.): Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino 2009.

Vehkalahti, Kaisa, et al. Matkaopas lapsuuden historian tutkimukseen: Monitieteisiä näkökulmia ja menetelmiä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022. https://doi.org/10.21435/ht.288.

Kehily, Mary Jane; Bragg, Sara (toim.): Children and young people's cultural worlds. Bristol : Policy Press 2013.

Kehily, Mary Jane. An Introduction to Childhood Studies 2nd Ed. 2nd ed. Open University Press, 2009.

Lastenkirjallisuus

Handbook of Research on Children’s and Young Adult Literature, 2010. Ed. Shelby A. Wolf, Karen Coats, Patricia Enciso & Christine A. Jenkins.

Laaksonen, Kaisa (toim.). Johdatus lastenkirjallisuuden tutkimukseen. Tampere: Lastenkirjainstituutti, 2022.

Mustola, Marleena (toim.): Lastenkirja. Nyt. SKS 2014.

Voipio, Myry. Emansipaation ja ohjailun ristivedossa: suomalaisen tyttökirjallisuuden kehitys 1889-2011. Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2015.

Lasten oma kulttuuri

Malinen, Antti, and Tuomo Tamminen. Leikitäänkö?: Lasten Kaverisuhteet 1900-luvun Suomessa. [Helsinki]: Gaudeamus, 2022.

Saarikoski, Helena (toim.): Leikkikentiltä: lastenperinteen tutkimuksia 2000-luvulta. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) 2005.

Lapsuuden moninaisuus

Ojanen, Karoliina; Mulari, Heta; Aaltonen, Sanna (toim.): Entäs tytöt: johdatus tyttötutkimukseen. Tampere : Vastapaino 2011.

Ruckenstein, Minna. Lapsuus Ja Talous. [Helsinki]: Gaudeamus, 2013.

Strandell, Harriet; Haikkola, Lotta; Kullman, Kim (toim.): Lapsuuden muuttuvat tilat. Tampere: Vastapaino 2012. 

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Time of teaching:
Period 2
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts

Method 3

Evaluation criteria:
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

Verkko-opetus ja siihen liittyvät tehtävät.

Teaching

x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

E-tentti.

Tenttiin luetaan

  • Kehily, Mary Jane; Bragg, Sara (toim.): Children and young people's cultural worlds. Bristol : Policy Press 2013.

ja kaksi seuraavista:

  • Alanen, Leena; Karila, Kirsti (toim.): Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino 2009.
  • Strandell, Harriet; Haikkola, Lotta; Kullman, Kim (toim.): Lapsuuden muuttuvat tilat. Tampere: Vastapaino 2012.
  • Mustola, Marleena (toim.). Lastenkirja. Nyt. SKS 2014.
  • Saarikoski, Helena (toim.): Leikkikentiltä: lastenperinteen tutkimuksia 2000-luvulta. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) 2005.
  • Ojanen, Karoliina; Mulari, Heta; Aaltonen, Sanna (toim.): Entäs tytöt: johdatus tyttötutkimukseen. Tampere : Vastapaino 2011.
  • Myllyniemi, Sami: Taidekohtia. [Helsinki]: Opetusministeriö : Nuorisotutkimusverkosto : Nuorisoasiain neuvottelukunta 2009.

Teaching