TAIA1109 Analysis of Visual and Multimodal Materials (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojaksolla perehdytään visuaalisen kulttuurin ja median analysointiin ja tutustutaan alalla yleisimmin käytettyihin teorioihin, käsitteisiin ja lähestymistapoihin sekä niiden aatehistoriallisiin taustoihin alan multimodaalisuus ja intermediaalisuus huomioiden. Teorioita ja menetelmiä käsitellään myös soveltaen suhteessa käytännön tutkimukseen.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee visuaalisen, multimodaalisen ja intermediaalisen analyysin yleisesti käytetyt menetelmät, teoriat ja lähestymistavat

  • tuntee keskeisten teorioiden ja menetelmien historialliset taustat ja soveltuvuusalueet

  • osaa arvioida kriittisesti erilaisia analyysitapoja, teorioita ja menetelmiä

  • osaa soveltaa teorioita ja menetelmiä perustellusti ja valikoiden omassa työssään. 

Study materials

  • Bordwell, David & Thompson, Kristin. Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2013.

    Chion, Michel. Audio-Vision: Sound on Screen. Columbia University Press, 2019.

    Hatt, Michael & Klonk, Charlotte. Art history: A critical introduction to its methods. Manchester: New York: Manchester University Press, 2006.

    Kukkonen, Karin. Studying comics and graphic novels. Malden, MA: Wiley Blackwell, 2013.

    Leeuwen, Theo van & Carey Jewitt. Handbook of Visual Analysis. London: SAGE, 2001.

    Mikkonen, Kai. Kuva ja sana. Kuvan ja sanan vuorovaikutus kirjallisuudessa, kuvataiteessa ja ikonoteksteissä. Helsinki: Gaudeamus, 2005.

    Pullinen, Jussi. Mitä meille tapahtui? Näin internet ja sosiaalinen media muuttivat elämämme. Helsinki: HS-kirjat, 2019.

    Stokes, Jane. How to Do Media and Cultural Studies. London: Sage, 2013.

    Sturken, Maria & Cartwright, Lisa. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press, 2018.

    Waenerberg, Annika & Kähkönen, Satu. Taidetta tutkimaan: Menetelmiä ja näkökulmia. Jyväskylä: Kampus Kustannus, 2012. 

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Select all marked parts

Method 3

Evaluation criteria:
Tentin tekeminen hyväksytysti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching