TAHS1101 Classics in Art History (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojaksolla perehdytään taidehistorian tradition muodostumiseen ja sen painotuksiin merkittävästi vaikuttaneisiin teksteihin ja teoksiin. Opiskelija tutustuu joko itsenäisesti tai kontaktiopetuksessa taidehistorian kehityshistoriaan sekä klassikkotekstien taustoihin ja vaikutukseen. Lisäksi opiskelija tutustuu itsenäisesti valikoimaan klassikoiksi luokiteltuja tekstejä.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee oman oppialansa keskeiset klassikkotekstit ja niiden merkityksen alan kehitykselle

  • hallitsee oppialan kehityshistorian ja ymmärtää muutosten historiallisen luonteen ja kulttuurisidonnaisuuden

  • ymmärtää ja osaa analysoida vaativaa oman alansa kirjallisuutta ja osaa soveltaa tietämystään omassa työssään

  • ymmärtää kaanoneiden, oppialaperinteiden ja teorioiden muotoutumisen prosesseja ja osaa arvioida näitä prosesseja kriittisesti tiedostaen niiden kontekstisidonnaisuuden. 

Study materials

Kirjatenttinä suoritettaessa luetaan alla mainittavat osuudet teoksista Donald Preziosi. The Art of Art History: A Critical Anthology 2009 (1998) sekä Shaping Art History in Finland. Editor Renja Suominen-Kokkonen, 2007. Lisäksi valitaan vähintään 350 sivua 1-3 alla luetellusta klassikkoteoksesta.

Kokonaisuudesta on sovittava tentaattorin kanssa ennen tenttiin ilmoittautumista.

Teoksesta Donald Preziosi. The Art of Art History: A Critical Anthology, 2009 (1998) (saatavilla e-kirjana) luetaan seuraavat osuudet:

-Preziosi: Art History: Making the Visible Legible (sivut 7-11)

Chapter 1: Art as History.

- Introduction (13-21)

- Giorgio Vasari 1550: Lives of the Painters, Sculptors and Architects (22-26)

-Johann Joachim Winckelmann 1755: Reflections on the Imitation of Greek Works in Painting and Sculpture (27-34)

Chapter 3 Form, Content, Style.

- Introduction (115-118)

-Heinrich Wölfflin 1915. Principles of Art History (119-128)

-Ernst Gombrich 1968. Style (129-140)

Chapter 4 Anthropology and/as Art History.

- Introduction (151-154)

-Alois Riegl 1893. Leading Characteristics of the Late Roman Kunstwollen (155-161)

-Aby Warburg 1923. Images from the Region of the Pueblo Indians of North America (162-188)

Chapter 5 Mechanisms of Meaning.

- Introduction (215-219)

- Erwin Panofsky 1939. Iconography and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art (220-235)

-Mieke Bal and Norman Bryson 1991.Semiotics and Art History: A Discussion of Context and Senders (243-255)

Teoksesta Shaping Art History in Finland. Ed. Renja-Suominen-Kokkonen 2007, luetaan sivut 25-52, 69-83, 110-125, 143-155 ja 197-213.

Klassikot

Seuraavista klassikoista opiskelija valitsee luettavakseen yhteensä vähintään 350 sivua (1 ei-suomenkielinen sivu vastaa kahta sivua). Valittujen osuuksien tulee koostua kokonaisista luvuista tai kappaleista. Osuuksia voi valita 1-3 eri kirjoittajalta. Teoksia voi lukea halutessaan muillakin kielillä. Kokonaisuudesta sovitaan tentaattorin kanssa.

Vasari, Giorgio, Pia Mänttäri, Altti Kuusamo, ja Raija Petäjäinen. Taiteilijaelämäkertoja Giottosta Michelangeloon. 2. p. Helsinki: Taide, 1997

Winckelmann, Johann Joachim: Jalosta yksinkertaisuudesta: Kirjoituksia antiikin taiteesta ja arkkitehtuurista. Suomentanut sekä esipuheella ja selityksillä varustanut Vesa Oittinen. Julkaisija: Kuvataideakatemia. Helsinki: VAPK-kustannus, 1992.

Riegl, Alois, ja David Castriota. Problems of Style: Foundations for a History of Ornament. Princeton (NJ): Princeton University Press, 1992. (Stielfragen)

Panofsky, Erwin. Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. 1. Icon edition. New York: Harper & Row, 1972

Wittkower, Rudolf. Allegory and the Migration of Symbols. London: Thames and Hudson, 1977.

Gombrich, E. H. Symbolic Images: Studies in the Art of the Renaissance. London, 1972. Valittavissa luvut “Botticelli’s Mythologies: A Study in the Neo-Platonic Symbolism of his Circle” ja “Icones Symbolicae: Philosophies of Symbolism and their Bearing on Art”.

Alpers, S. (1983). The art of describing: Dutch art in the seventeenth century. London: Murray.

Parker, Rozsika & Pollock, Griselda. Old mistresses: women, art and ideology. Pandora 1989.

Kirjallisuus

  • Donald Preziosi. The Art of Art History: A Critical Anthology, 2009 (1998). E-kirja

  • Shaping Art History in Finland. Editor Renja-Suominen-Kokkonen 2007.

  • Vasari, Giorgio, Pia Mänttäri, Altti Kuusamo, ja Raija Petäjäinen. Taiteilijaelämäkertoja Giottosta Michelangeloon. 2. p. Helsinki: Taide, 1997

  • Winckelmann, Johann Joachim: Jalosta yksinkertaisuudesta: Kirjoituksia antiikin taiteesta ja arkkitehtuurista. Suomentanut sekä esipuheella ja selityksillä varustanut Vesa Oittinen. Julkaisija: Kuvataideakatemia. Helsinki: VAPK-kustannus, 1992.

  • Riegl, Alois, ja David Castriota. Problems of Style: Foundations for a History of Ornament. Princeton (NJ): Princeton University Press, 1992. (Stielfragen)

  • Panofsky, Erwin. Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. 1. Icon edition. New York: Harper & Row, 1972

  • Wittkower, Rudolf. Allegory and the Migration of Symbols. London: Thames and Hudson, 1977.

  • Gombrich, E. H. Symbolic Images: Studies in the Art of the Renaissance. London, 1972.

  • Alpers, S. (1983). The art of describing: Dutch art in the seventeenth century. London: Murray.

  • Parker, Rozsika & Pollock, Griselda. Old mistresses: women, art and ideology. Pandora 1989. 

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts

Method 3

Evaluation criteria:
Tentin tekeminen hyväksytysti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät / tentit.

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

Henkilökohtainen e-tentti, ota yhteyttä vastuuopettajaan sopiaksesi tentistä. Katso lisäohjeet opintojakson kuvauksesta, kohdasta "oppimateriaalit".

Teaching