SVKP1044 Mother tongue, bi- and multilingualism (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish, Sign language
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojaksolla tarkastellaan suomalaista viittomakieltä äidinkielisestä ja vieraskielisestä näkökökulmasta. Lisäksi opintojaksolla pohditaan oman kielellisen identiteetin rakentumista, sen yhteyttä inhimilliseen hyvintointiin sekä perehdytään kaksi- ja monikielisyyteen kansainvälisestä, kielivähemmistöjen, kielen oppimisen, koulutuksen ja arjen kielenkäytön näkökulmasta. 

Arviointiperusteet

Luento-opetuksessa aktiivinen osallistuminen (läsnäolo luennoilla vähintään 75 %), luentotehtävien tekeminen sekä opetukseen liittyvä dokumentoitu työ. Itsenäisessä suoritustavassa harjoitustehtävät ja muu dokumentoitu.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää kieli-identiteetin ja viittomakielisyyden rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä merkityksen osana viittomakielisyyttä.
  • osaa kuvailla ja määritellä kaksi- ja monikielisyyden ilmenemismuotoja viittomakielisessä yhteisössä eri näkökulmista.
  • osaa vertailla kaksi- ja monikielisyyden kansainvälisen tutkimuksen peruskäsitteistöä.
  • ymmärtää äidinkieltä ja kaksi- ja monikielisyyttä koskevan tiedon merkityksen kieliasiantuntijuuden ja inhimillisen hyvinvoinnin rakentumisessa.
  • tietää kielen käyttöön ja kieliasiantuntijuuteen liittyviä eettisiä vastuita äidinkielisyyden ja kaksi- ja monikieliyyden näkökulmasta.

Osaamistavoitteet määrittävät arvosanan 3.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Luento-opetuksessa aktiivinen osallistuminen (läsnäolo luennoilla vähintään 75 %), luentotehtävien tekeminen sekä opetukseen liittyvä muu dokumentoitu työ.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Itsenäisessä suoritustavassa harjoitustehtävät ja muu dokumentoitu työ.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
<p>Luento-opetuksessa aktiivinen osallistuminen (läsnäolo luennoilla vähintään 75 %), luentotehtävien tekeminen sekä opetukseen liittyvä dokumentoidut työt.&nbsp;&nbsp;</p>
Language:
Finnish, Sign language

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
<p>Itsenäisessä suoritustavassa harjoitustehtävät ja muu dokumentoitu työ.</p>
Language:
Finnish, Sign language
No published teaching