SPTA2013 Intersectionality and Critical Theory of Race (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish
Responsible organisation:
Department of Social Sciences and Philosophy
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Intersectionality and critical theory of race studies how social and cultural power structures produce gendered and racialized differences.

Description

The course introduces the central concepts and theoretical approaches within intersectionality and critical theory of race. The course literature discusses the history of intersectionality, its political and intellectual legacy, and its scholarly significance. The discussions of critical theory of race includes discussions of epistemic injustice, different concepts of race, and the tradition of Africana philosophy. 

Learning outcomes

By taking the course the student:

· Becomes familiarized with the central concepts and theoretical approaches within intersectionality and critical theory of race.

· Understands how one can apply intersectionality and critical theory of race when studying for example racism, (post)colonialism, heteronormativity or hierarchies based on class.

· Becomes familiarized with the histories of intersectionality and critical theory of race and conceives on what grounds these approaches have criticized white feminism and its biases concerning race, class, and sexual orientation.

· Understands the internal tensions within the fields of intersectionality and critical theory of race and is aware of the discussions of the primacy of gender and race as categories of oppression.

Additional information

The course Intersectionality and Critical Theory of Race can continuously be taken in the format of an electronic exam (in Exam) or in the format of an essay (in which case contact the instructor by email). It can also be taken as a lecture course or seminar when such teaching is offered, or as an equivalent course offered by Hilma, a national gender studies network offering online courses: In English | HILMA (helsinki.fi)

Study materials

Read the book:

Romero, Mary (2017) Introducing Intersectionality

the chapters:

Atkin, Albert, "Race, Definition, and Science"

McWhorter, Ladelle, "From Scientific Racism to Neoliberal Biopolitics: Using Foucault's Toolkit"

Zack, Naomi, "Gender Theory in Philosophy of Race"

In:

Zack, Naomi (ed.) (2017) The Oxford Handbook of Philosophy and Race

and the chapters:

Jeffers, Chike, "Rights, Race, and the Beginnings of Modern Africana Philosophy"

Medina, José, "Epistemic Injustice and Epistemologies of Ignorance"

Ruíz, Elena, "Framing Intersectionality"

Faucher, Luc, "Racism"

In:

Taylor, Paul C., Linda Martín Alcoff, and Luvell Anderson (eds.) (2018) The Routledge Companion to Philosophy of Race

Literature

  • Romero, Mary (2017): Introducing Intersectionality, EBook ISBN 9781509525294.
  • Zack, Naomi (ed.) (2017): The Oxford Handbook of Philosophy and Race, EBook LCCN 2016039717.
  • Taylor, Paul C., Linda Martín Alcoff, and Luvell Anderson (eds.) (2018): The Routledge Companion to Philosophy of Race, EBook ISBN 978-1-315-88442-4.

Completion methods

Method 1

Description:
eTentti
Evaluation criteria:
Suoritukset arvioidaan sen perusteella miten hyvin opiskelijat hallitsevat opetuksen ja kirjallisuuden sisällöt, mikä osoitetaan osoittamalla kykyä argumenttien kriittiseen tarkasteluun sekä kykyyn soveltaa teoreettisia käsitteitä poliittisiin kysymyksiin.
Select all marked parts

Method 2

Description:
Kirjallisesta tehtävästä pitää sopia erikseen opintojakson vastuuhenkilön kanssa. Tavallisin kirjallinen tehtävä on essee. Esseesuoritus tarkoittaa sitä, että mietit esseelle opintojakson aiheeseen keskeisesti liittyvän kysymyksenasettelun ja lähetät siitä tentaattorille ideapaperin sähköpostitse. Tällöin tentaattori voi vielä tarvittaessa auttaa sinua esseen aiheen rajauksessa. Esseesuorituksen pääasiallisena lähdemateriaalina käytetään kurssikirjallisuutta, eli kaikkiin teoksiin tulee viitata. Esseessä tulee myös huomioida jollain tavalla opintojakson keskeiset kysymyksenasettelut. 5 op:n esseen suosituspituus on 8-12 sivua (12 fontti, riviväli 1.5). Yksityiskohtaisemmat ohjeet esseen kirjoittamiseen löydät täältä: https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/yfi/oppiaineet/kulttuuripolitiikka/opiskelu/ohjeita
Evaluation criteria:
Suoritukset arvioidaan sen perusteella miten hyvin opiskelijat hallitsevat opetuksen ja kirjallisuuden sisällöt, mikä osoitetaan osoittamalla kykyä argumenttien kriittiseen tarkasteluun sekä kykyyn soveltaa teoreettisia käsitteitä poliittisiin kysymyksiin.
Select all marked parts

Method 3

Evaluation criteria:
Suoritukset arvioidaan sen perusteella miten hyvin opiskelijat hallitsevat opetuksen ja kirjallisuuden sisällöt, mikä osoitetaan osoittamalla kykyä argumenttien kriittiseen tarkasteluun sekä kykyyn soveltaa teoreettisia käsitteitä poliittisiin kysymyksiin.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish
No published teaching