RUOA1217 The vocabulary of Swedish (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Swedish
Responsible organisation:
Department of Language and Communication Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojaksolla perehdytään ruotsin sanastoon eri perspektiiveistä: kotoperäisiin sanoihin, uudissanoihin, lainasanoihin, fraseologiaan ja sanontoihin. Kurssilla syvennytään erityisesti ruotsin kielen nykysanastoon. Käytännön osaaminen yhdistyy teoriaan sanasemantiikasta ja semanttisesta analyysistä. Opintojakso soveltuu niin opettajiksi aikoville kuin kieliasiantuntijoillekin.

Suoritustavat

Kontaktiopetus (sisältää kirjallisen tentin tai kirjallisia oppimistehtäviä) TAI kirjatentti. 

Learning outcomes

Kurssin suoritettuaan opiskelija 

  • osaa käyttää semanttista terminologiaa ja hallitsee sanasemanttisen analyysin
  • tunnistaa ruotsin nykysanaston sanatyypit
  • osaa nimetä ruotsin eri tyylilajeissa esiintyvät semanttiset erityispiirteet sekä
  • tunnistaa ja osaa selittää suomenruotsin sanastolliset erot ja niiden perustan suhteessa ruotsinruotsiin.  

Compulsory prerequisites

  • Prerequisite group 1
  • OR
  • Prerequisite group 2
    • Basic Studies in Swedish Language as Optional StudiesNot published for this curriculum period

Study materials

Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa. Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus. 

Literature

  • L.-E. Edlund & B. Hene (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
  • S. Sjöström (2001). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
  • A. Vogel (2014). Laddade ord - Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan. Språk och stil, vol. 24, s. 72-100. Saatavilla verkossa: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A800919&dswid=-5517
  • M. Reuter, C. af Hällström-Reijonen & M. Tandefelt (2019). Finlandismer i skriven finlandssvenska. Kirjassa: Språk i prosa och press (toim. M. Tandefelt). S. 16-31. Saatavilla verkossa: https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-prosa-och-press

Completion methods

Method 1

Description:
Kontaktiopetus (läsnaolovaatimus 80 %) ja kirjallinen tentti TAI kontaktiopetus (läsnaolovaatimus 80 %) ja kirjalliset oppimistehtävät.
Evaluation criteria:
Osaamistavoitteiden saavuttaminen kirjallisen tentin tai oppimistehtävien perusteella.
Select all marked parts

Method 2

Description:
Kirjatentti
Evaluation criteria:
Osaamistavoitteiden saavuttaminen tentin perusteella.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
Osaamistavoitteiden saavuttaminen
Language:
Swedish
Study methods:

Kontaktiopetus ja siihen liittyvä kirjallinen tentti TAI kontaktiopetuksen yhteydessä annettavat kirjalliset oppimistehtävät.

Study materials:

Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa. 

Literature:
No published teaching
x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
Osaamistavoitteiden saavuttaminen
Language:
Swedish
Study methods:

E-tentti

Study materials:

Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus

Literature:

Teaching