RUOA1217 The vocabulary of Swedish (5 cr)
Description
Opintojaksolla perehdytään ruotsin sanastoon eri perspektiiveistä: kotoperäisiin sanoihin, uudissanoihin, lainasanoihin, fraseologiaan ja sanontoihin. Kurssilla syvennytään erityisesti ruotsin kielen nykysanastoon. Käytännön osaaminen yhdistyy teoriaan sanasemantiikasta ja semanttisesta analyysistä. Opintojakso soveltuu niin opettajiksi aikoville kuin kieliasiantuntijoillekin.
Suoritustavat
Kontaktiopetus (sisältää kirjallisen tentin tai kirjallisia oppimistehtäviä) TAI kirjatentti.
Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- osaa käyttää semanttista terminologiaa ja hallitsee sanasemanttisen analyysin
- tunnistaa ruotsin nykysanaston sanatyypit
- osaa nimetä ruotsin eri tyylilajeissa esiintyvät semanttiset erityispiirteet sekä
- tunnistaa ja osaa selittää suomenruotsin sanastolliset erot ja niiden perustan suhteessa ruotsinruotsiin.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
- Prerequisite group 2
- Basic Studies in Swedish Language as Optional StudiesNot published for this curriculum period
Study materials
Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa. Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus.
Literature
- L.-E. Edlund & B. Hene (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström (2001). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- A. Vogel (2014). Laddade ord - Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan. Språk och stil, vol. 24, s. 72-100. Saatavilla verkossa: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A800919&dswid=-5517
- M. Reuter, C. af Hällström-Reijonen & M. Tandefelt (2019). Finlandismer i skriven finlandssvenska. Kirjassa: Språk i prosa och press (toim. M. Tandefelt). S. 16-31. Saatavilla verkossa: https://www.sls.fi/sv/utgivning/sprak-i-prosa-och-press
Completion methods
Method 1
Method 2
Participation in teaching (5 cr)
Kontaktiopetus ja siihen liittyvä kirjallinen tentti TAI kontaktiopetuksen yhteydessä annettavat kirjalliset oppimistehtävät.
Luento-opetuksessa luennoilla jaettava materiaali kurssikirjallisuuden lisäksi. Luentomateriaali perustuu kurssikirjallisuuteen, joten oppimateriaalin määrä ei ole opiskelijalle suurempi luentomuodossa.
- L.-E. Edlund & B. Hene. (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström. (2007). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- http://www.su.se/polopoly_fs/1.230252.1427377435!/menu/standard/file/Vogel_Artikel_Laddade_ord_ur_Sprak_o_stil_NF24_tryck.pdf
- http://www.kotus.fi/files/1262/hallstrom_norm.pdf
Exam (5 cr)
E-tentti
Kirjatentissä pelkkä kurssikirjallisuus
- L.-E. Edlund & B. Hene. (1992). Lånord i svenskan - om språkförändringar i tid och rum.
- S. Sjöström. (2007). Semantisk förändring – hur ord får nya betydelser. Sivut 11 – 66 ja 99 – 173. (1. painos).
- http://www.su.se/polopoly_fs/1.230252.1427377435!/menu/standard/file/Vogel_Artikel_Laddade_ord_ur_Sprak_o_stil_NF24_tryck.pdf
- http://www.kotus.fi/files/1262/hallstrom_norm.pdf