PEOA1600 Parenting and parental agency in different families (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Faculty of Education and Psychology, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Tunnista erilaista vanhemmuutta ja toimijuutta esimerkiksi itsellisten äitien, samaa sukupuolta olevien vanhempien tai vammaisen lapsen tai vanhemman perheissä.

Description

Opintojaksolla tarkastellaan vanhempien toimintaa ja toimijuutta esimerkiksi seuraavista näkökulmista: itsellinen äitiys, vanhemmuuden katumus, sijaisvanhemmuus, vanhemmuus samaa sukupuolta olevien vanhempien perheessä sekä vanhemmuus perheissä, joissa lapsi tai vanhempi on vammainen.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuasi

- tunnet toimijuuden (agency) ja vanhempana toimimisen (parenting) käsitteet sekä osaat tarkastella vanhempien toimijuutta erilaisissa perheissä

- ymmärrät erilaisia vanhemmuuden lähtökohtia ja toteuttamistapoja

- osaat soveltaa tuoretta, vanhemmuutta eri näkökulmista lähestyvää tutkimustietoa vanhemmuudesta käytävässä keskustelussa

- olet saanut valmiuksia hankkia lisätietoa ja laajentaa käsitystäsi erilaisista vanhemmuuden konteksteista     

Study materials

· Böök, M. L., & Terävä, J. (2022). ”Yhteisvanhemmuus – sehän olisi aivan mahtavaa, jos se toimisi!”: Eronneiden isien ja äitien puhetta yhteistyöstä ja vanhemmuudesta. Kasvun tuki, 2 (1), 15-23. https://kasvuntuki.fi/aikakauslehti/julkaisut/kasvun-tuki-aikakauslehti-12022/book-terava/

· Kuppens, Sofie & Ceulemans, Eva. (2019). Parenting styles: a closer look at a well-known concept. Journal of Child and Family Studies, 28, 168-181.

· Lisäksi eri vanhemmuusteemoihin liittyvät lähteet, jotka ilmoitetaan opintojakson Moodle-alueella

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching