PEOA1400 Multicultural family (5 cr)
Tweet text
Description
Opintojaksolla tarkastellaan perheiden ja parisuhteiden monikulttuurisuutta, maahanmuuttajaperheitä ja niiden monisukupolvisuutta, erilaisia perhekulttuureja, monikulttuurisuuskasvatusta sekä perheiden uskonnollisuutta ja uskontolukutaitoa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuasi
- olet tutustunut perheiden kulttuuriseen moninaisuuteen, erilaisiin perhekulttuureihin ja niihin vaikuttaviin tekijöihin
- ymmärrät monikulttuurisuuden käsitteen laaja-alaisuuden ja tunnet siihen liittyviä lähikäsitteitä ja perhetutkimusnäkökulmia
- pystyt pohtimaan omaan ajatteluun ja toimintaan vaikuttavia kulttuurisia ja katsomuksellisia tekijöitä
- osaat arvioida perhekulttuureista, katsomuksista ja uskonnoista käytävää julkista keskustelua tutkimustiedon valossa
- osaat omaksua oppikirjoista ja tutkimusartikkeleista niiden keskeiset tiedot ja soveltaa omaksumaasi tietoa.
Study materials
Tämä opintojakso on mahdollista suorittaa vain verkkotenttinä. Tenttiin opiskeltavat lähteet:
· Haapasaari, O. & Korhonen, E. (2014). Mikä perhe? Perhe eri kulttuureissa. Väestöliitto. http://vaestoliitto-fi.directo.fi/@Bin/bf9daa75e2211e62c22cac526cea5ecb/1615410179/application/pdf/3098673/MIK%C3%84PERHE_nettikirja.pdf
· Timmerman, C. (2016). The necessity of valying ethno-cultural diversity. Routledge (myös e-kirjana)
Lisäksi neljä lähdettä seuraavista. Lähteet liittyvät kolmeen teemaan (monikulttuuriset parisuhteet/monikulttuurinen isovanhemmuus/uskonto). Voit valita 4 lähdettä vapaasti joko kahteen tai kaikkiin kolmeen teemaan liittyen.
· Häkkinen, A. (2020). Ylirajainen avioliitto: Puolisovalinta ja avioituminen Suomessa asuvien kurdien keskuudessa. Väitöskirja: Jyväskylän yliopisto. Siirtolaisuusinstituutin julkaisuja 34. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68094
· Nissi, K. (2017). Uskonnot, kulttuurit ja perhe: etnologinen tutkimus monikulttuuristen liittojen kerronnoista Suomessa. Väitöskirja: Jyväskylän yliopisto. Siirtolaisuusinstituutin julkaisuja 12. https://docplayer.fi/107250163-Uskonnot-kulttuurit-ja-perhe.html
· Hossaina, Z., Eisberg, G. & Scwalb, D. (2018). Grandparents’ social identities in cultural context. Contemporary Social Science 13, 275–287. https://doi.org/10.1080/21582041.2018.1433315
· Jackson, K., Mitchell, F., Snyder, C. & Samuels, G. (2020). Salience of ethnic minority grandparents in the ethnic-racial socialization and identity development of multiracial grandchildren. Identity: An International Journal of Theory and Research 20, 73-91. https://doi.org/10.1080/15283488.2020.1728535
· Dollahite, D., Marks, L. & Dalton, H. (2018). Why religion helps and harms families: A conceptual model of a system of dualities at the nexus of faith and family life. Journal of Family Theory & Review. https://doi-org.ezproxy.jyu.fi/10.1111/jftr.12242
· Rissanen, I., Ubani, M. & Sakaranaho, T. (2020). Challenges of religious literacy in education: Islam and the governance of religious diversity in multi-faith schools. Teoksessa T. Sakaranaho, T. Aarrevaara & J. Konttori (toim.) The challenges of religious literacy. The case of Finland. Springer. (e-kirja) https://doi.org/10.1007/978-3-030-47576-5
Artikkelit voidaan korvata uusilla vuosittaisessa opetusohjelmassa ja ne ilmoitetaan opintojakson Moodle-alueella.