OLUM1030 Difficulties in literacy development and skills (5 cr)
Tweet text
Description
• oppiminen ja oppimisen vaikeudet
• puhutun ja kirjoitetun kielen kehityksen väliset yhteydet
• lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet ja oppimisen tuki
• luku- ja kirjoitustaitojen arviointi ja tuen suunnittelu
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuasi
• tunnistat oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden välisiä yhteyksiä
• ymmärrät puhutun ja kirjoitetun kielen kehityksen välisiä yhteyksiä
• tunnistat lukemisen ja kirjoittamisen valmiuksia, taitoja ja vaikeuksia
• ymmärrät taitojen arvioinnin periaatteita
• olet saanut valmiuksia yksilöllisesti kohdennetun tuen suunnitteluun, toteuttamiseen ja vaikuttavuuden arviointiin
Description of prerequisites
Ennen tätä opintojaksoa suositellaan opiskeltaviksi opintojaksot ”Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot (5 op)” sekä ”Kuinka innostan ja tuen – Luku- ja kirjoitustaitojen opetus eri ikävaiheissa (5 op)”.
Study materials
Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.
- Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (toim.). (2019 tai uudempi painos). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti. [Myös E-kirja.]
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T., & Ketonen, R. (toim.). (2014). Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. 4. uudistettu painos. PS-kustannus. TAI Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., & Ukkola, S. (toim.). (2020). Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus. [Myös E-kirja.]
- Takala, M., & Kairaluoma, L. (toim.). (2019). Lukivaikeudesta lukitukeen. Gaudeamus. [Myös E-kirja.]