OLUM1020 How to inspire and support – Teaching literacy skills at different age stages (5 cr)
Tweet text
Description
- tekstien tulkinnan ja tuottamisen ohjaaminen, palaute ja arviointi
- tieto- ja viestintäteknologia monilukutaidon ohjaamisessa
- lasten- ja nuortenkirjallisuus, draamalliset työtavat ja sanataide
- kielitietoinen opetus ja monikielisyyden tukeminen
- oppimisen ja motivaation tukeminen heterogeenisessä ryhmässä
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa ohjata luku- ja kirjoitusvalmiuksien tai -taitojen kehitystä
- on kehittänyt monilukutaidon (monimuotoisten, multimodaalisten, puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien tulkinnan, tuottamisen ja arvioinnin) ohjaamisen taitojaan
- on tutustunut lasten- ja nuortenkirjallisuuteen sekä sanataiteen käsitteeseen
- ymmärtää oppijoita innostavien tekstien ja oppimisympäristöjen sekä lukemiseen sitoutumisen merkityksen luku- ja kirjoitustaitojen harjoittelussa ja ohjaamisessa
- on saanut valmiuksia vastata oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin luku- ja kirjoitustaitojen oppimisessa sekä valmiuksia tukea kaikkien oppijoiden suomen kielen oppimista ja monikielisyyttä
Additional information
Tällä opintojaksolla opiskelija valitsee seuraavista suuntautumisvaihtoehdoista yhden:
1. varhaiskasvatus ja esiopetus (5 op)
2. vuosiluokat 1–6 (5 op)
3. vuosiluokat 7–9, lukio ja ammatillinen koulutus (5 op)
Description of prerequisites
Ennen tätä opintojaksoa suositellaan opiskeltavaksi opintojakso ”Kohti parempia luku- ja kirjoitustaitoja – Perusta ja oppimisen jatkumot” (5 op).
Study materials
Alla lueteltu kirjallisuus soveltuvin osin ja lisäksi opintojaksolla sovittu oppimateriaali.
• Varhaiskasvatus ja esiopetus: Aerila & Kauppinen (2019), Mustola & Koivula (2018), Niemitalo-Haapola ym. (2020), Siiskonen ym. (2014), Vaarala ym. (2016)
• Vuosiluokat 1–6: Aerila & Kauppinen (2019), Hankala ym. (2015), Lerkkanen (2018), Vaarala ym. (2016)
• Vuosiluokat 7–9, lukio ja ammatillinen koulutus: Aerila & Kauppinen (2019), Hankala ym. (2015), Määttä ym. (2014), Vaarala ym. (2016)
- Aerila, J. & Kauppinen, M. (2019). Sytytä lukukipinä – Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Hankala, M., Harjunen, E., Kauppinen, M., Kulju, P., Pentikäinen, J., & Routarinne, S. (2015). Tutkimuksesta tukea kirjoittamisen opettamiseen. Teoksessa E. Harjunen (toim.) Tekstit puntarissa: ajatuksia äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistuloksista perusopetuksen päättöarvioinnissa 2014 ja 2010. (s. 73–84). Helsinki: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.
- Lerkkanen, M-K. (2018). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. 1.–4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
- Mustola, M. & Koivula, M. (2018). Monilukutaito. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen & P. Eerola-Pennanen (toim.), Valloittava varhaiskasvatus – oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia, 2. painos (s. 314–322). Tampere: Vastapaino.
- Määttä, S., Kiiveri, L. & Kairaluoma, L. (toim.) (2014). Otetta opintoihin. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020). Lapsen kielenkehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.) (2014). Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Vaarala, H., Reiman, N., Jalkanen, J. & Nissilä, L. (2016). Tilanne päällä! – Näkökulmia S2-opetukseen. Helsinki: Opetushallitus.