OKLS1119 Learning and Guidance 3: Assessment literacy and supported study (5 cr)
Description
Arvioinnin ja palautteen merkitys oppimisessa ja opettajan työssä
Oppilaan tuen tarpeiden tunnistaminen ja pedagogisen tuen suunnittelu
Ydinosaamisalueet: pedagoginen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää arvioinnin yhteiskunnallisen merkityksen
- osaa soveltaa arvioinnin periaatteita ja tilanteeseen sopivia arviointimenetelmiä oppimisen tukemisessa ja muissa pedagogisissa ratkaisuissa
- tunnistaa oppilaiden erilaisia tuen tarpeita ja osaa tarttua niihin moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa eritellä omaa arviointiosaamistaan ja edistää sen kehittymistä tutkimustietoon nojaten
Description of prerequisites
kasvatustieteen aineopinnot
Study materials
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K. & Siiskonen, T. (toim.) (2019.) Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.
Alasuutari, M., Heiskanen, N., Rantala, A. & Vehkakoski, T. (2023). Hyvä pedagoginen kirjaaminen. Oppimista tukeva dokumentointi käytännössä. PS-kustannus.
Luostarinen, A. & Nieminen J. H. (toim.) (2019.) Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus.
Sandberg, E. (2021.) Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.
Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä