OKLA3209 Knowledge and Expertise 2: Teaching Practice in Subject Studies (4–8 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
University of Jyväskylä Teacher Training School, Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

  • Opetussuunnitelmaan pohjautuva jaksosuunnitelma ja tuntisuunnitelma

  • Arvioinnin eri muodot oppijoiden resurssien havainnoinnissa ja oppimisen tukemisessa

  • Tunnetuki ja ryhmän ohjaaminen

  • Käyttöteoria

  • Reflektion merkitys asiantuntijuuden kehittämisessä

  • Yhteisopettajuus

Ydinosaamisalueet: Pedagoginen osaaminen sekä vuorovaikutusosaaminen ja moninaisuuteen liittyvä osaaminen 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • Ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen oppimisessa ja ryhmän ohjaamisessa huomioiden ne omassa opetuksessaan.

  • Ymmärtää arvioinnin keskeisen merkityksen oppimisprosessin suunnittelussa ja toteutuksessa

  • Osaa suunnitella ja toteuttaa oppimistilanteita ja -kokonaisuuksia huomioiden oppilaiden oppimisedellytykset, kokemukset ja intressit sekä eri tuen muodot oppimisen ohjaamisessa.

  • Reflektoi opetus- ja kasvatusalan asiantuntijuuttaan käytäntöä ja teoriaa yhdistäen. 

Description of prerequisites

Kasvatustieteen perusopinnot 

Study materials

Salmela-Aro, K. (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.

Muuta oppimateriaalia, joka tarkennetaan opintojakson toteutuksen yhteydessä 

Completion methods

Method 1

Description:
Luokanopettajaopiskelijat suorittavat harjoittelun tapa 1:n mukaisesti. Oma opetus (suunnittelu, toteutus ja arviointi). Yksilö- ja ryhmäohjaus sekä luennot. PROpen ja tehtävien työstäminen.
Evaluation criteria:
Opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin laatu. Ohjauksiin ja luentoihin osallistuminen. PROpen työstö ja tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Select all marked parts

Method 2

Description:
Suoritustapa 2 on tarkoitettu POM-opintoihin tuleville liikuntapedagogiikan ja musiikkikasvatuksen opiskelijoille, sekä musiikkikasvatuksen LuoMus-opiskelijoille.
Evaluation criteria:
Opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin laatu. Ohjauksiin ja luentoihin osallistuminen. Tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (4–5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching