OHKS2070 Development into a Guidance Professional (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojakson aikana luodaan tietoinen ja perusteltu suhde omaan ohjausalan ammatillisuuteen ja ohjausajatteluun. Lisäksi havainnoidaan ja tutkitaan vertaisryhmän merkitystä oman asiantuntijuuden kehittymiselle. Opintojaksoon kuuluu myös ammatillisuuden jatkuvan kehittämisen tavoitteiden asettaminen valmistumisen jälkeiseen aikaan.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • osaa jäsentää ja reflektoida opiskeluprosessiaan, ohjausasiantuntijuuttaan ja ammatillista identiteettiään.

  • osaa tarkastella toimintaansa ohjaajana eri teoreettisista, eettisistä ja yhteiskunnallisista näkökulmista.

  • tunnistaa omia ammatillisia vahvuuksiaan, kehittämistarpeitaan.

  • tunnistaa työhyvinvointiin liittyviä näkökulmia.

  • osaa sanoittaa ohjausajattelunsa.

Additional information

Painottuvat ydinosaamisalueet:

Ammatillisuus, professionaalisuus; ammatti-identiteetti; asiantuntijaksi kasvaminen ja jatkuva oppiminen; vertaisuus asiantuntijuuden kehittymisessä; reflektio-osaaminen; työhyvinvointi. 

Study materials

Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY.

Ojanen, S. 2019. Ohjauksesta oivallukseen. Palmenia.

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma).

Stehr, N. & Grundmann, R. 2011. Experts. The knowledge and power of expertise. Routledge.

Raudasoja, A., Kukkonen, H., Koskela, S., Jussila, A. & Rantanen, J. 2022. Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien työidentiteettien uudet narratiivit. Evolving Pedagogy.

Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt (toim.) 2017. Tykkää työstä. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus.

Lisäksi muu opettajan osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali. 

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching