OHKS2070 Development into a Guidance Professional (5 cr)
Description
Opintojakson aikana luodaan tietoinen ja perusteltu suhde omaan ohjausalan ammatillisuuteen ja ohjausajatteluun. Lisäksi havainnoidaan ja tutkitaan vertaisryhmän merkitystä oman asiantuntijuuden kehittymiselle. Opintojaksoon kuuluu myös ammatillisuuden jatkuvan kehittämisen tavoitteiden asettaminen valmistumisen jälkeiseen aikaan.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
osaa jäsentää ja reflektoida opiskeluprosessiaan, ohjausasiantuntijuuttaan ja ammatillista identiteettiään.
osaa tarkastella toimintaansa ohjaajana eri teoreettisista, eettisistä ja yhteiskunnallisista näkökulmista.
tunnistaa omia ammatillisia vahvuuksiaan, kehittämistarpeitaan.
tunnistaa työhyvinvointiin liittyviä näkökulmia.
osaa sanoittaa ohjausajattelunsa.
Additional information
Painottuvat ydinosaamisalueet:
Ammatillisuus, professionaalisuus; ammatti-identiteetti; asiantuntijaksi kasvaminen ja jatkuva oppiminen; vertaisuus asiantuntijuuden kehittymisessä; reflektio-osaaminen; työhyvinvointi.
Study materials
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY.
Ojanen, S. 2019. Ohjauksesta oivallukseen. Palmenia.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma).
Stehr, N. & Grundmann, R. 2011. Experts. The knowledge and power of expertise. Routledge.
Raudasoja, A., Kukkonen, H., Koskela, S., Jussila, A. & Rantanen, J. 2022. Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien työidentiteettien uudet narratiivit. Evolving Pedagogy.
Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt (toim.) 2017. Tykkää työstä. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus.
Lisäksi muu opettajan osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali.