OHKS2050 Ethics and Philosophical Foundations of Guidance (5 cr)
Description
Opintojakso valmistaa omien ohjaajuuteen liittyviä peruskäsitysten, arvojen ja asenteiden sekä toimintamallien kriittiseen tarkasteluun. Opintojakson aikana perehdytään ohjaustyön eettiseen olemukseen, ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja vahvistetaan kykyä tehdä itsenäisesti ohjausta edistäviä eettisesti perusteltuja ratkaisuja.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
hahmottaa ohjaustyön eettisiä ja filosofisia lähtökohtia.
tuntee ammattietiikan perusnäkökulmia ja teorioita sekä osaa soveltaa niitä ohjaustyöhön sisältyvässä eettisessä harkinnassa.
tuntee ohjausalan ammattieettisten periaatteiden lähteitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti.
osaa tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ohjaajana ja tiedostaa omien arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisen ajattelun merkityksen oman ohjausorientaation taustalla.
Additional information
Painottuvat ydinosaamisalueet:
Ohjauksen eettisfilosofiset lähtökohdat; etiikan, eettisyyden, arvojen ja ihmiskäsityksen käsitteet; ammattietiikan perusteet; eettinen harkinta ja päätöksenteko; ohjausalan ammattieettisten periaatteiden lähteet.
Study materials
Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage.
Jungers, C. M. & Gregoire, J. (toim.). 2013. Counseling ethics: philosophical and professional foundations. New York: Springer Pub.
Juujärvi, S. Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys. Tammi.
Purjo, T. 2014. Arvot ovat ihmisen toiminnan perusta. Tampere University Press.
Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Lisäksi muu opettajan osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali.