OHKS2050 Ethics and Philosophical Foundations of Guidance (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojakso valmistaa omien ohjaajuuteen liittyviä peruskäsitysten, arvojen ja asenteiden sekä toimintamallien kriittiseen tarkasteluun. Opintojakson aikana perehdytään ohjaustyön eettiseen olemukseen, ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja vahvistetaan kykyä tehdä itsenäisesti ohjausta edistäviä eettisesti perusteltuja ratkaisuja. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • hahmottaa ohjaustyön eettisiä ja filosofisia lähtökohtia.

  • tuntee ammattietiikan perusnäkökulmia ja teorioita sekä osaa soveltaa niitä ohjaustyöhön sisältyvässä eettisessä harkinnassa.

  • tuntee ohjausalan ammattieettisten periaatteiden lähteitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti.

  • osaa tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ohjaajana ja tiedostaa omien arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisen ajattelun merkityksen oman ohjausorientaation taustalla.

Additional information

Painottuvat ydinosaamisalueet:

Ohjauksen eettisfilosofiset lähtökohdat; etiikan, eettisyyden, arvojen ja ihmiskäsityksen käsitteet; ammattietiikan perusteet; eettinen harkinta ja päätöksenteko; ohjausalan ammattieettisten periaatteiden lähteet. 

Study materials

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage.

Jungers, C. M. & Gregoire, J. (toim.). 2013. Counseling ethics: philosophical and professional foundations. New York: Springer Pub.

Juujärvi, S. Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys. Tammi.

Purjo, T. 2014. Arvot ovat ihmisen toiminnan perusta. Tampere University Press.

Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Lisäksi muu opettajan osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5

Teaching