OHKS2040 Guidance and Counselling in Society (10 cr)
Description
Opintojaksolla tarkastellaan ohjausta osana yhteiskuntaa. Opintojakson näkökulmia ovat ohjaus osana yhteiskunnan rakenteita sekä ohjaus yhteiskuntaa muokkaavana ja ympärillä tapahtuvan muutoksen mukaan kehittyvänä toimintana.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
tuntee ohjaustyön kannalta keskeistä lainsäädäntöä, hallinnollista säätelyä, laatutyötä sekä näihin liittyviä tietolähteitä.
tunnistaa erilaisia yhteiskuntaan, työelämään ja ohjausalaan vaikuttavia globaaleja muutosilmiöitä.
tuntee tulevaisuuksien tutkimisen peruskäsitteitä ja työvälineitä sekä niiden sovellusmahdollisuuksia ohjaustyössä.
on syventänyt ymmärrystään toimijuuden ja osallisuuden tukemisesta.
tiedostaa ohjaukseen kuuluvia valtarakenteita ja vaikuttamisen mahdollisuuksia.
osaa kriittisesti tarkastella ohjausalan nykyisiä rakenteita ja tulevaisuuden kehityssuuntia.
Additional information
Painottuvat ydinosaamisalueet:
Ohjauspalveluiden oikeudelliset ja hallinnolliset perustat; toimijuus ja osallisuus, yhteistoimijuus; megatrendit; mahdolliset, todennäköiset ja toivottavat tulevaisuudet; ohjaaja vallan käyttäjänä ja kohteena; normikriittisyys; sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja antirasismi ohjauksessa; ohjaus planetaarisissa rajoissa, ylisukupolvisuus.
Study materials
Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). 2017. Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism. Routledge. TAI Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). 2019. Career guidance for Emancipation: Reclaiming Justice for the Multitude. Routledge.
Määttä, M. & Souto, A-M. (toim.) 2020. Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 154.
European Lifelong Guidance Policy Network 2015. Strengthening the Quality Assurance and Evidence-base of Lifelong Guidance. ELGPN Tools no. 5.
Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Varjo, J. & Vilkman, M. (toim.) 2023. Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Tampere: Tampere University Press. https://doi.org/10.61201/tup.865
Lisäksi muu opettajien osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali.