OHKS2040 Guidance and Counselling in Society (10 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojaksolla tarkastellaan ohjausta osana yhteiskuntaa. Opintojakson näkökulmia ovat ohjaus osana yhteiskunnan rakenteita sekä ohjaus yhteiskuntaa muokkaavana ja ympärillä tapahtuvan muutoksen mukaan kehittyvänä toimintana. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • tuntee ohjaustyön kannalta keskeistä lainsäädäntöä, hallinnollista säätelyä, laatutyötä sekä näihin liittyviä tietolähteitä.

  • tunnistaa erilaisia yhteiskuntaan, työelämään ja ohjausalaan vaikuttavia globaaleja muutosilmiöitä.

  • tuntee tulevaisuuksien tutkimisen peruskäsitteitä ja työvälineitä sekä niiden sovellusmahdollisuuksia ohjaustyössä.

  • on syventänyt ymmärrystään toimijuuden ja osallisuuden tukemisesta.

  • tiedostaa ohjaukseen kuuluvia valtarakenteita ja vaikuttamisen mahdollisuuksia.

  • osaa kriittisesti tarkastella ohjausalan nykyisiä rakenteita ja tulevaisuuden kehityssuuntia.

Additional information

Painottuvat ydinosaamisalueet:

Ohjauspalveluiden oikeudelliset ja hallinnolliset perustat​; toimijuus ja osallisuus, yhteistoimijuus; megatrendit; mahdolliset, todennäköiset ja toivottavat tulevaisuudet; ohjaaja vallan käyttäjänä ja kohteena; normikriittisyys; sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja antirasismi ohjauksessa; ohjaus planetaarisissa rajoissa, ylisukupolvisuus. 

Study materials

  • Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). 2017. Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism. Routledge. TAI Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). 2019. Career guidance for Emancipation: Reclaiming Justice for the Multitude. Routledge.

  • Määttä, M. & Souto, A-M. (toim.) 2020. Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 154.

  • European Lifelong Guidance Policy Network 2015. Strengthening the Quality Assurance and Evidence-base of Lifelong Guidance. ELGPN Tools no. 5.

  • Kalalahti, M., Silvennoinen, H., Varjo, J. & Vilkman, M. (toim.) 2023. Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Tampere: Tampere University Press. https://doi.org/10.61201/tup.865

Lisäksi muu opettajien osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (10 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5

Teaching