OHKS2020 Life Course, Career and Guidance (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojaksolla tutustutaan yksilöllisten elämänkulkujen sekä koulutus- ja työurien muotoutumiseen liittyviin tutkimusnäkökulmiin ja teorioihin. Opintojaksolla tutkitaan elämänkulun ja urien siirtymä- ja käännekohtia sekä pohditaan yksilöiden tukemista niissä ohjauksen keinoilla. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • tuntee elämänkulkuun ja uraan liittyviä keskeisiä teoreettisia ja tutkimuskeskusteluja.

  • ymmärtää yksilöllisten elämänkulkujen ja koulutus- ja työurien rakentumisen prosesseja yhteisöllisessä ja yhteiskunnallisessa kontekstissa.

  • tunnistaa elämänkulkujen moninaisuutta ja toimijuuden rakentumisen ehtoja suhteessa sosiaalisiin eroihin ja eriarvoistaviin rakenteisiin.

  • ymmärtää elämänkulkuun ja uriin liittyvien näkökulmien ja teorioiden merkityksen ohjaustyössä.

Additional information

Painottuvat ydinosaamisalueet:

Elämänkulku- ja urateoriat; elämänkulun ja urien rakentamisen prosessit; elämänkulkujen moninaisuus; toimijuus ja toimijuuden sosiaaliset ehdot; elämänkulku- ja uranäkökulmien merkitys ja hyödyntäminen ohjaustyössä 

Description of prerequisites

OHKS2010 Opinto- ja uraohjauksen perusteet (5 op)

Study materials

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC.

Brown, S.D. and Lent, R.W. 2012. Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken.

Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.

Arulmani, G., Bakshi, A.J., Leong, F.T.L. & Watts, A.G. (toim.) 2014. Handbook of Career Development: International Perspectives. Springer Science+Business Media.

Lisäksi muu opettajan osoittama kirjallisuus ja oppimateriaali. 

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5

Teaching