OHJA5030 Wellbeing for Career Guidance through Positive Psychology (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2023-2024, 2024-2025

Description

Kurssin keskeisenä sisältönä on:


− positiivisen psykologian viitekehys: myönteiset tunteet, uppoutuminen, ihmissuhteet, merkityksellisyys, aikaansaaminen ja elinvoimaisuus 

 − positiivisen psykologian interventiot ohjaajan ja ohjattavan hyvinvoinnin tukena 

− ohjaajan omien hyvinvointitaitojen harjoittaminen 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija


− tunnistaa ohjaajan ja ohjattavan hyvinvointiin liittyviä tekijöitä 

− ymmärtää kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkityksen ohjaustyössä 

− tietää, millä keinoin hän voi vahvistaa, kehittää ja ylläpitää omaa hyvinvointiaan ohjaajana sekä olla ohjattavan hyvinvoinnin tukena  

Study materials

Kaikille yhteinen kirjallisuus:


Ojanen, M. 2023. Positiivisen psykologian käsikirja TAI Uusitalo, L. 2023. (toim.) Positiivisen psykologian voima.


Lisäksi:  


Berlin, S. (2020). Työn palkitsevuus löytyy toiveikkuuden, näkemyksellisyyden, läheisyyden ja resilienssin kautta. Työn tuuli 1/2020, 71–78.


Fadjukoff, P., Kainulainen, S., Pirhonen, J., Saaranen, T., Valokivi, H., & Vauhkonen, A. (2022). Sosiaalinen hyvinvointi turvaa terveyttä. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti, 59(3). https://journal.fi/sla/article/view/111453


Fredrickson, B. L., & Cohn, M. A. (2008). Positive emotions. Handbook of emotions, 3, 777-796. https://www.academia.edu/download/47675872/Handbook-of-Emotions.pdf#page=793


Hakanen, J. (2020). Omaa työtä merkityksellistämässä. Työn tuuli 1/2020, 29–37. https://www.henry.fi/media/ajankohtaista/tyon-tuuli/tyontuuli_012020.pdf#page=8


Järvensivu, A. (2020). Työn merkityksellisyyden kaipuu johtaa korkeakoulutettuja yhdistämään useita töitä. Työn tuuli 1/2020, 60–70.


Martela, F. (2020). Merkityksellinen työ. Työn tuuli 1/2020, 8–16. https://www.henry.fi/media/ajankohtaista/tyon-tuuli/tyontuuli_012020.pdf#page=8


Martela, F. & Jarenko, K. (2014). Sisäinen motivaatio. Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat luku 4. Ihmisen kolme psykologista perustarvetta (s. 28–35). https://www.xamk.fi/wp-content/uploads/2020/03/sisainen-motivaatio.pdf


Mertika, A., Mitskidou, P., & Stalikas, A. (2020). “Positive Relationships” and their impact on wellbeing: A review of current literature. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 25(1), 115-127. https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/psychology/article/view/25340


Setälä-Pynnönen, V. (2017). Miksi tutkimustieto ihmissuhteiden vaikutuksesta terveyteen leviää niin hitaasti? https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135727/YP1704_Setala-Pynnonen.pdf?sequence=1


Tammeaid, M. (2020). Työn merkityksellisyyden yksilölliset ja yhteisölliset ainekset. Työn tuuli 1/2020, 79–84. https://www.henry.fi/media/ajankohtaista/tyon-tuuli/tyontuuli_012020.pdf#page=8 

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Verkko-opiskelu
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching