OHJA1705 Guidance Counsellor's Ethics and Professional Development (10 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

  • Ihmiskäsitys, arvot, ohjausfilosofia
  • Etiikka ohjausalalla
  • Asiantuntijuus ohjausalalla

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa ohjaustyöhön liittyviä käsityksiään, arvojaan, asenteitaan sekä ajattelu- ja toimintamallejaan ja ymmärtää näiden yhteyden omaan ohjausorientaatioon ja toimintaansa ohjaajana
  • tuntee ohjausalan kansalliset ja kansainväliset eettiset periaatteet
  • osaa arvioida ja perustella toimintaansa eettisistä näkökulmista
  • tunnistaa kehittymistään ohjausalan asiantuntijana

Additional information

Tällä opintojaksolla tarkastellaan ohjaajan ammatillisen toiminnan eettistä perustaa, ohjaajan ihmiskäsitystä ja arvoja sekä näiden suhdetta ohjauskäytäntöihin. Lisäksi tarkastellaan ohjaajan suhdetta ohjaustyön yhteiskunnalliseen tehtävään ja siihen kohdistuviin odotuksiin. Opintojakson aikana rakennetaan henkilökohtainen ohjausfilosofia ja näkemys siitä, miten omaa ohjausasiantuntijuutta voi kehittää. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää eettistä osaamistaan ja ammatilliseen kehittymiseen liittyvää reflektio-osaamistaan.

Study materials

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma)

Buber, M. 1947. Between Man and Man. Routledge (e-kirja)

Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. Helsinki: WSOY.

IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. 2017. IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf

MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.

Mattila, K-P. 2008. Arvostava kohtaaminen - Arjessa, auttamistyössä ja työyhteisössä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)

Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.


Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Eettinen osaaminen: Opiskelija osaa kuvata ja perustella oman ihmiskäsityksensä, eettisen ajattelunsa ja arvonsa. Opiskelija kykenee perustelemaan ohjausfilosofiansa ja sen osa-alueiden vaikutuksen ohjausorientaatioonsa ja toimintaansa ohjaajana. 2) Ammatillinen kehittyminen ja reflektio-osaaminen: Opiskelija tunnistaa kehittymistään ohjausalan asiantuntijana.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (10 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching