OHJA1405 Multi-professional Co-Operation in Guidance Services (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

  • Toimivan verkostoyhteistyön edellytykset
  • Oma rooli ja toiminta osana verkostoa
  • Moniammatillinen yhteistyö eri oppilaitosmuodoissa
  • Moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön käsitteet, toimijat, rakenteet ja lainsäädäntö

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa kuvata oman alueensa moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön rakenteita sekä yhteistyöverkostoja
  • tunnistaa moniammatillisen verkostotyön edellytyksiä ja kehittämiskohteita sekä omia vahvuuksiaan niiden suhteen
  • ymmärtää moniammatillisen yhteistyön koordinoinnin ja johtamisen merkityksen
  • tuntee ohjaustyöhön sekä moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön

Additional information

Tällä opintojaksolla perehdytään moniammatilliseen työotteeseen ja selkiytetään omaa roolia eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ohjattavan opinto- ja urapolun eri vaiheissa. Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä ohjauksen oppilaitoskohtaisista ja alueellisista yhteistyöverkostoista. Lisäksi kehitetään valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä. Opintojaksolla perehdytään myös ohjaustyötä sekä moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ohjaaviin dokumentteihin, määräyksiin ja lainsäädäntöön. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää verkosto-osaamista, kehittämisosaamista ja yhteiskuntaosaamista.

Study materials

Pukkila, P. 2023. Monialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat sekä rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi: Monimenetelmällinen tutkimus Ohjaamoista. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations 720.

Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-Kustannus.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Opintojakson suorittaminen perustuu opetukseen osallistumiseen ja itsenäiseen työskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Verkosto-osaaminen: Opiskelija osaa kuvata oppilaitoskohtaista ja alueellista ohjauksen yhteistyöverkostoa. Opiskelija tunnistaa moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyöverkostossa toimimisen edellytyksiä ja osaa reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan ohjaajana suhteessa niihin. Opiskelija osaa kuvata koordinoinnin ja johtamisen merkitystä toimivalle moniammatilliselle yhteistyölle. 2) Kehittämisosaaminen: Opiskelija hahmottaa ohjaajan työn osana laajempaa moniammatillisen ja monialaisen verkostotyön systeemiä. Opiskelija osaa etsiä moniammatilliseen verkostotyöhön liittyvää tietoa ja arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija tunnistaa moniammatilliseen ja monialaiseen verkostotyöhön liittyviä kehittämiskohteita. 3) Yhteiskuntaosaaminen: Opiskelija tuntee keskeisen ohjausta sekä moniammatillista ja monialaista työtä määrittävän lainsäädännön. Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön erityispiirteitä eri oppilaitosmuodoissa.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching