OHJA1105 Work Forms and Methods in Guidance Counselling (6 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Description
- Ohjattavan toimijuus ja sen tukeminen
- Ohjauksen monikanavaiset työmuodot ja menetelmät
- Tavoitteellinen ohjausprosessi
- Kehittyvä teknologia osana ohjaustyötä
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja perustella tekemiään ratkaisuja.
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja ohjattavan toimijuutta tukevia ohjausprosesseja monikanavaisesti ja dialogitaitoja hyödyntäen.
- jäsentää ohjaustyönsä tavoitteita ja menetelmiä ohjauksen teorioiden avulla
- tunnistaa ja ymmärtää kehittyvän teknologian käytön mahdollisuudet ohjaustyössä sekä kykenee kriittisesti arvioimaan uusiin työtapoihin liittyviä haasteita.
Additional information
Opintojaksolla perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmäohjauksen toteuttamiseen monikanavaisesti erilaisissa ohjausympäristöissä. Lisäksi tutustutaan erilaisiin ohjausmenetelmiin sekä arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä ohjausprosesseissa. Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää vuorovaikutusosaamista, ohjauksen menetelmäosaamista, eettistä osaamista ja ohjauksen teoriaosaamista.
Study materials
Amundson, N. 2003. Aktiivinen ohjaus - opas uraohjauksen ammattilaisille. Psykologien kustannus Oy. (suom. Petri Auvinen).
Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.Completion methods
Method 1
Evaluation criteria:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: 1) Vuorovaikutusosaaminen: Opiskelija ymmärtää dialogisuuden merkityksen monikanavaisissa ohjausprosesseissa. 2) Ohjauksen menetelmäosaaminen: Opiskelija tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta sekä ohjausprosesseja. 3) Eettinen osaaminen: Opiskelija osaa soveltaa eettistä ajatteluaan ohjauskäytänteiden ja menetelmien osalta sekä perustella tekemiään ratkaisuja. 4) Ohjauksen teoriaosaaminen: Opiskelija osaa hyödyntää teoriaosaamistaan ohjausmenetelmien valinnassa ja kehittämisessä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (6 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish