ODKP1150 Improvisation and Movement (3 cr)
Description
Sisältö
Improvisaatio ja kehollisuus draamakasvatuksen lähtökohtina.
Learning outcomes
Opintojaksot ODKP1150 ja ODKP1160 suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää improvisaation (Johnstonen metodi), äänen ja kehollisuuden lähtökohtia teatterityössä
• hallitsee näyttelijäntyön perusteet (Stanislavskin ja Cohenin metodi) sekä näyttelijälähtöisen ohjaajantyön lähtökohdat
• osaa reflektoida ja soveltaa kokemuksiaan teatterityöstä
• ymmärtää ohjaamiseen liittyvät eettiset periaatteet ja arvot
Additional information
Tämän opintojakson voivat suorittaa vain erillisen haun kautta opiskelijoiksi hyväksytyt.
Description of prerequisites
Erillisen haun ja valinnan kautta hyväksytyt.
Compulsory prerequisites
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali:
Routarinne, S. 2004. Improvisoi! Helsinki: Tammi.
Weston, J. 2011. Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki: Nemo.
Cohen, R. 1986. Näyttelemisen mahti. Tampere: Tampereen yliopisto.
Koponen, P. 2004. Improkirja. Helsinki: Like.
Pätsi, M. 2010. Näyttelijän tekniikoita. Helsinki: Avain.
Balme, C. B. 2015. Johdatus teatteriin. Helsinki: Like.
De Spain, K. 2014. Landscape of the now: A topography of movement improvisation. Oxford: Oxford University Press.
Johnstone, K. 1996. Impro. Improvisoinnista iloa elämään ja esiintymiseen. Helsinki: Yliopistopaino.
Kilkku, E. 2017. Teatterin tyylilajit: Käytännön opas. Kemi: Nordbooks.
Napier, M. 2004. Improvise: Scene from the inside out. Portsmouth, NH: Heinemann.
Routarinne, S. 2007. Valta ja vuorovaikutus: Statusilmaisun perusteet. Helsinki: Tammi.
Stanislavski, K. 2011. Näyttelijän työ. Helsinki: Tammi.
Taalikainen, S. & Esittävien taiteiden tutkimuskeskus (Tutke) / Forskningscentrum för teater, d. o. p. /. P. A. R. C. 2013. Rytmi, ihmisääni ja liike: Kolme versiota näyttelijäntyöstä.