ODKA2390 Project Studies in Theatre-in-Education (TIE) (3 cr)
Description
• Genretietoinen ja eettinen draaman soveltaminen ja ohjaaminen
• Soveltavan draaman genrejä
Learning outcomes
Opintojaksot ODKA2380 ja ODKA2390 ja ODKA2400 suoritettuaan opiskelija
• hallitsee soveltavan draaman dialogisen ohjaamisen
• ymmärtää draamakasvatuksen genrejen erilaiset tavoitteet, sovellusmahdollisuudet ja rajoitukset erilaisissa yhteiskunnallisissa konteksteissa
• osaa soveltaa ja arvioida draamakasvatuksen genrejä draamaopetuksessaan
• hallitsee draamaopetuksen pedagogiset ja eettiset periaatteet teoriassa ja käytännössä
Additional information
Tämän opintojakson voivat suorittaa vain erillisen haun kautta opiskelijoiksi hyväksytyt.
Description of prerequisites
Draamakasvatuksen perusopinnot sekä erillinen haku ja valinta.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali:
Blatner, A. & Wiener, D. J. 2007. Interactive and improvisational drama. Varieties of applied theatre and performance. New York: iUniverse.
Boal, A. 1992. Games for actors and non-actors. London: Routledge
Bowell. P. & Heap, B. 2017. Putting Process Drama into Action: The Dynamics of Practice. London: Routledge.
Chase, M. 2017. Mask: Making, Using and Performing. Gloucestershire: Hawthorn Press.
Hammond, N. 2015. Forum theatre for children: Enhancing social, emotional and creative development. London: Institute of Education Press.
Heikkinen, H. & Viirret T.-L. (toim.) 2003. Draaman teillä – tutkimus TIE-projektista. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Jackson, T. 2013. Learning through theatre. The changing face of theatre in education. London: Routledge.
Mermikides, A. & Smart, J. 2010. (eds.). Devising in Process. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Neelands, J. & Goode, T. 2015. Structuring drama work. Cambridge: Cambridge University Press.
Rowe, N. 2007. Playing the Other. Dramatizing Personal Narratives in Playback Theatre. London: Jessica Kingsley.
Viirret, T. L. 2020. Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Viirret, T. L. & Airaksinen, R. 2017. (toim.) Suomalaisia prosessidraamoja. Helsinki: Draamatyö.
Wilsher, T. 2007. The Mask Handbook. Abingdon: Routledge.
Wooster, R. 2016. Theatre in Education in Britain. London: Bloomsbury.