ODKA2360 Short Film and Theatre Expression (2 cr)
Description
• Teatterityön osa-alueet draamakasvatuksessa osaamisen, opettamisen, ohjaamisen ja eettisyyden näkökulmista
• Ohjaajan- ja näyttelijäntyön syventäminen, soveltaminen ja pedagogiikka
Learning outcomes
Opintojaksot ODKA2350, ODKA2360 ja ODKA2370 suoritettuaan opiskelija
• osaa soveltaa omaa osaamistaan esiintyvänä taiteilijana
• ymmärtää kehollisen ilmaisun ja äänenkäytön mahdollisuudet ja merkitysulottuvuudet erilaisissa konteksteissa
• osaa ohjata soveltavaa ja esittävää improvisaatiota
• osaa ohjata ja arvioida esittävää draamaa taiteen ja pedagogiikan näkökulmista eettiset periaatteet huomioon ottaen
• osaa soveltaa dramaturgista ajattelua ja ohjata esittävää draamaa draamakasvatuksen kontekstissa
Additional information
Description of prerequisites
Draamakasvatuksen perusopinnot sekä erillinen haku ja valinta.
Compulsory prerequisites
- Prerequisite group 1
Study materials
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali:
Bogart, A. 2004. Ohjaaja valmistautuu: seitsemän kirjoitusta taiteesta ja teatterista. Helsinki: Like.
Cantell, S. 2018. Lähikuvan lumo: Ohjaajan ja näyttelijän yhteistyö elokuvassa. Helsinki: Aalto-yliopisto.
Heimonen, K. 2009. Sukellus liikkeeseen: Liikeimprovisaatio tanssimisen ja kirjoittamisen lähteenä. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Hines, W. 2016. How to Be the Greatest Improviser on Earth. Pretty Great Publishing.
Johnstone, K. 1999. Impro for Storytellers. London: Faber and Faber.
Lehmann, H. 2009. Draaman jälkeinen teatteri. Helsinki: Like.
Loui, A. & Paxton, S. 2019. The physical actor: Contact improvisation from studio to stage. Second edition. Abingdon: Routledge.
Napier, M. 2015. Behind the Scenes: Improvising Long Form. Englewood: Meriwether.
Olkkonen, S. 2013. Äänenkäytön erityisyys pedagogiikan ja taiteellisen toiminnan haasteena. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Peacock, L. 2009. Serious play: Modern clown performance. Chicago: Intellect.
Reitala, H. & Heinonen, T. 2003. Dramaturgioita. Helsinki: Palmenia.
Rouhiainen, L. 2007. (ed.). Ways of Knowing in Dance and Art. Helsinki: Theatre Academy.
Siljamäki, J. 2010. Klovnerian käsikirja: Miten esiintyä klovnina. Jyväskylä: Atena.
Sundstedt, K. 2009. Kirjoita elokuvaksi. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Valtasaari, H. 2017. Kestääkö ääni? Laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun. Jyväskylä: University of Jyväskylä.