NUOP3000 Youth, Schooling, and Education (5 cr)
Tweet text
Description
Nuoret ja koulu -opintojaksolla (5 op) tarkastelet koulun merkitystä ja asemaa nuorten elämässä sekä heidän sosiaalisissa suhteissaan. Millainen on nuoren kokemus koulusta?
Tutustut myös nuorisotyön rooliin ja käytänteisiin koulun ja oppilaitosten arjessa. Miten nuorisotyö tukee nuoren arkea koulussa?
Opintojakson aikana saat myös valmiuksia edistää nuorten kouluviihtyvyyttä erilaisissa oppimisympäristöissä. Millainen koulu tukee nuoren kasvua hyvinvoivaksi, osaavaksi ja osalliseksi yhteiskunnan jäseneksi nyt ja tulevaisuudessa? Miten?
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
· osaa tarkastella koulun merkitystä ja asemaa nuorten kasvuympäristönä ja nuorten sosiaalisissa suhteissa
· osaa kuvailla nuorisotyön roolia ja käytänteitä koulun ja oppilaitosten arjessa
· saa valmiuksia edistää nuorten kouluviihtyvyyttä erilaisissa oppimisympäristöissä
Study materials
1. Huilla, H. (2022). Kaupunkikoulut ja huono-osaisuus. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-8000-1
TAI
Paju, P. (2016). Koulua on käytävä. Etnografinen tutkimus koululuokasta sosiaalisena tilana. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 108. https://doi.org/10.57049/nts.304
2. Hännikäinen-Uutela, A.-L. & Penttinen, P. (toim.). (2023). Koulunuorisotyö. Xamk. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/793287/URNISBN978952344514.pdf?sequence=5&isAllowed=
3. Kiilakoski, T. (2016). Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 107. https://doi.org/10.57049/nts.306
4. Pekkarinen, E. & Myllyniemi, S. (toim.). (2018). Opin polut ja pientareet. Nuorisobarometri 2017. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Valtion nuorisoneuvosto. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 129. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2018/03/Nuorisobarometri_2017_WEB.pdf
Lisäksi muuta mahdollista kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.