NUOP3000 Youth, Schooling, and Education (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Faculty of Education and Psychology, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Nuoret ja koulu –jaksolla pohdit koulun merkitystä, kouluviihtyvyyttä, koulua kasvuympäristönä ja nuorisotyön roolia

Description

Nuoret ja koulu -opintojaksolla (5 op) tarkastelet koulun merkitystä ja asemaa nuorten elämässä sekä heidän sosiaalisissa suhteissaan. Millainen on nuoren kokemus koulusta?

Tutustut myös nuorisotyön rooliin ja käytänteisiin koulun ja oppilaitosten arjessa. Miten nuorisotyö tukee nuoren arkea koulussa?

Opintojakson aikana saat myös valmiuksia edistää nuorten kouluviihtyvyyttä erilaisissa oppimisympäristöissä. Millainen koulu tukee nuoren kasvua hyvinvoivaksi, osaavaksi ja osalliseksi yhteiskunnan jäseneksi nyt ja tulevaisuudessa? Miten?

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

· osaa tarkastella koulun merkitystä ja asemaa nuorten kasvuympäristönä ja nuorten sosiaalisissa suhteissa  

· osaa kuvailla nuorisotyön roolia ja käytänteitä koulun ja oppilaitosten arjessa

· saa valmiuksia edistää nuorten kouluviihtyvyyttä erilaisissa oppimisympäristöissä 

Study materials

1. Huilla, H. (2022). Kaupunkikoulut ja huono-osaisuus. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-8000-1

TAI

Paju, P. (2016). Koulua on käytävä. Etnografinen tutkimus koululuokasta sosiaalisena tilana. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 108. https://doi.org/10.57049/nts.304

2. Hännikäinen-Uutela, A.-L. & Penttinen, P. (toim.). (2023). Koulunuorisotyö. Xamk. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/793287/URNISBN978952344514.pdf?sequence=5&isAllowed=

3. Kiilakoski, T. (2016). Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 107. https://doi.org/10.57049/nts.306

4. Pekkarinen, E. & Myllyniemi, S. (toim.). (2018). Opin polut ja pientareet. Nuorisobarometri 2017. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Valtion nuorisoneuvosto. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 129. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2018/03/Nuorisobarometri_2017_WEB.pdf

Lisäksi muuta mahdollista kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Verkko-opiskelu
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching