NUOP2000 Youth Well-being and Sustainable Futures (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Faculty of Education and Psychology, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Nuorten hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus -jaksolla pureudut mm. nuorten hyvin- ja pahoinvointiin. Miten tuet nuorta hänen elämänsä erilaisissa haasteissa?

Description

Nuorten hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus -opintojaksolla (5 op) tutustut nuorten hyvinvointiin eri näkökulmista ja heidän näkemyksiinsä ympäröivästä yhteiskunnasta sekä sen tulevaisuudesta. Mikä nuoria huolettaa, miten tulevaisuuteen luodaan uskoa?

Opintojaksolla opit tunnistamaan nuorten toimijuutta ja päätöksentekoa vahvistavia tahoja ja keinoja. Pääset pohtimaan, miten nuoret voivat vaikuttaa yhteiskuntaan ja miten heidän osallisuuttaan voidaan tukea.

Opintojaksolla sovelletaan opittua tietoa nuorten hyvinvoinnin edistämiseen sekä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

· osaa jäsentää nuorten hyvinvoinnin moniulotteisuutta  

· osaa kuvailla nuorten näkemyksiä heitä ympäröivästä yhteiskunnasta ja sen tulevaisuudesta 

· tunnistaa nuorten toimijuutta ja päätöksentekoa vahvistavia tahoja ja keinoja

Study materials

1. Helne, T. & Hirvilammi, T. (2021). Puristuksissa?: Nuoret ja kestävän hyvinvoinnin ehdot. Kelan tutkimus. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132534

2. Kivijärvi, A. (toim.). (2023). Läpi kriisien. Nuorisobarometri 2022.  https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2023/03/nuorisobarometri-2022-web.pdf

3. Käyhkö, M. & Armila, P. (2022). “Tasasen paskaa kuuluu”: Elämänongelmien kirjoa kehkeytyvässä aikuisuudessa. Aikuiskasvatus, 42, 270–285. https://doi.org/10.33336/aik.122114

4. Salo, A.-E. (2023). Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa. Kasvun tuki -aikakauslehti, 3, 24-32. https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/130413

5. Tani, S., Kiilakoski, T., & Honkatukia, P. (2019). Toimintavalmiusajattelu nuorisotyön, kasvatuksen ja opetuksen kentillä: kokonaisvaltainen näkökulma nuorten hyvinvoinnin edistämiseen? Kasvatus & Aika, 13, 4–25. https://doi.org/10.33350/ka.80151

Lisäksi muuta mahdollista kirjallisuutta ja materiaalia opetusohjelmassa tarkennettavalla tavalla.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Verkko-opiskelu
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching