MTEP1016 Theories, approaches and methods of the Music Therapy (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Musiikin pääilmaisutavat (soittaminen, laulaminen, musiikin kuuntelu ja musiikin tekeminen) musiikkiterapian kontekstiin suhteutettuna. Kurssilla käsitellään erilaisia sovelluksia, joita kustakin musiikillisesta ilmaisutavasta on kehitetty musiikkiterapian käyttöön – esimerkiksi erilaisia soittamiseen ja musiikin kuunteluun perustuvia tekniikoita, menetelmiä ja malleja sekä niiden teoreettisia lähtökohtia ja oletuksia. Näistä lähtökohdista kurssilla sivutaan myös musiikkiterapian tyypillisiä kohde- ja ikäryhmiä sekä teoreettisia ja menetelmällisiä painotuksia niihin liittyen.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • Ymmärtää musiikillisen ilmaisun ja vuorovaikutuksen erilaiset muodot hoidollisiin (terapeuttisiin) tavoitteisiin kytkettyinä
  • Hahmottaa musiikkiterapian erilaisten sovellusten periaatteet ja toteuttamistavat eri asiakasryhmien tarpeiden näkökulmista
  • Ymmärtää musiikkiterapian monialaisena ammattina, joka ulottuu kuntoutustoiminnasta psykoterapiaan ja joka sisältää useita erilaisia teoreettisia ja menetelmällisiä lähtökohtia ja lähestymistapoja. 

Additional information

Eri paikkakunnilla toteutettavilla kursseilla voi opintojaksolla olla eri opettajia, jotka sovitaan kurssin toteuttamisen suunnittelun yhteydessä.

Study materials

  • Honka, R. (2009.) Musiikkiterapian mahdollisuuksia tunne-elämältään epävakaan persoonallisuuden hoidossa. Musiikkiterapia, 24(1).
  • Lehtonen, K. (2008.) Johdatus musiikkipsykoterapiaan. Psykoterapia, 27(2).
  • Punkanen, M. (2004.) Matalataajuinen äänivärähtelyhoito – teoreettisia näkökulmia, kliinisiä sovellutuksia ja tutkimustuloksia. Musiikkiterapia 19(1).
  • Raine, H. (1999.) Kehitysvammaisten orkesterin harjoittamismetodi. Teoksessa J. Erkkilä & K. Lehtonen (toim.), Musiikkiterapian monet kasvot, 131–142.
  • Romppanen, M. (2001.) ”Satumaa on ihmisen sielussa”. Musiikkiterapia, 16(2).
  • Ruponen, J. (2009). Avainta etsimässä – kliinisiä kokemuksia nuorten musiikkiterapiasta. Musiikkiterapia, 24(2).
  • Salo, J. (2000.) Missä sinä olet ollut? Terapeuttista musiikkikasvatusta Ruskeasuon koulussa. Musiikkiterapia, 15(1).
  • Särkämö, T., Laitinen, S., Numminen, A., Tervaniemi, M., Kurki, M. & Rantanen, P. (2011). Muistaakseni laulan: Musiikin käyttö muistisairaiden mielialan, elämänlaadun ja kognitiivisen toimintakyvyn tukemisessa. Miina Sillanpään Säätiö A:10.
  • Tervo, J. (2007.) Musiikin ja sanojen suhteesta musiikkiterapiassa. Musiikkiterapia, 22(2).
  • Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojaksolle voivat ilmoittautua vain MTEP011 Johdatus musiikkiterapiaan -opintojaksolle ilmoittautuneet ja ryhmään valitut opiskelijat.
Evaluation criteria:
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävän tekeminen
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching