MTEA1015 Music therapy in a psychotherapeutic context (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Description
Kurssi jakaantuu kahteen osa-alueeseen: 1) Kliiniseen improvisaatioon perustuva musiikkipsykoterapia integratiivisessa viitekehyksessä, 2) Musiikin kuunteluun perustuva musiikkipsykoterapia Guided Imagery and Music (GIM) mallin pohjalta.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää eri mallien ja menetelmien ominaispiirteet sekä musiikin roolin ja merkityksen niissä
- tuntee musiikkipsykoterapian soveltamisen periaatteet sen kahden päälähestymistavan, kliinisen improvisaation ja reseptiivisen lähestymistavan pohjalta Suomessa käytössä olevien mallien pohjalta
- ymmärtää musiikkiterapialle tyypillisten psykiatristen kohderyhmien ominaispiirteitä ja niiden vaikutuksia musiikkipsykoterapeuttisiin malleihin, menetelmiin ja toimintaperiaatteisiin.
Description of prerequisites
Musiikkiterapian perusopinnot suoritettu vähintään hyvin tiedoin.
Study materials
• Bruscia, K. (1998). Dynamics of Music Psychotherapy. Barcelona Publishers, luku I
• Grocke, D. & Moe, T. (eds.) 2015. Guided Imagery and Music (GIM) and Music Imagery Methods for Individual and Group Therapy. London: Jessica Kingsley Publishers.
• Sutton, J. & De Backer, J. (eds.) 2014. The music in music therapy: Psychodynamic music therapy in Europe: clinical, theoretical and research approaches. London: Jessica Kingsley Publishers.
• Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.Completion methods
Method 1
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 %), opintojaksoon liittyvien tehtävien suorittaminen.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish