MTEA1014 Music therapy as rehabilitation (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Musiikkiterapia ja erilaiset kehitykselliset, neurologiset ja fyysistä toimintakykyä rajoittavat häiriöt ja sairaudet. Kurssilla käsitellään lasten, nuorten ja aikuisten musiikkiterapiaa. Erityisnäkökulmana on kuntoutuksen ja terapian rajapinta. Kurssilla käsitellään myös ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa musiikkiterapian keskeisiin asiakasryhmiin liittyen.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • tuntee musiikkiterapian lähtökohtia, malleja ja menetelmiä kuntoutuksen kontekstissa
  • ymmärtää kuntoutustoiminnan periaatteet, tavoitteet ja tunnistaa sen keskeiset asiakasryhmät musiikkiterapiassa
  • omaa riittävät tiedot ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta kuntoutustoiminnan ja sen suunnittelun taustalla. 

Description of prerequisites

Musiikkiterapian perusopinnot suoritettu vähintään hyvin tiedoin.

Study materials

· Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M. & Siiskonen, T. (toim.) (2019). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.

· Baker, F. & Tamplin, J. (2006). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation – A Clinician’s Manual. Jessica Kingsley Publishers.

· Bruscia, K.E. (2014). Case Examples of Music Therapy for Alzheimer's Disease. Barcelona Publishers.

· Lindahl-Jacobsen SL, Nygaard Pedersen I, Bonde LO, (eds.) (2019). A Comprehensive Guide to Music Therapy. Theory, Clinical Practice, Research and Training. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. 2nd edition. Luvut 4.3-4.5.

· McDermott, O., Orrell, M. & Ridder, H.M. (2014), Aging & Mental Health, 706-716.

· Meadows, A. (ed.) (2011). Developments in music therapy practice. Gilsum NH: Barcelona Publishers. (soveltuvin osin)

· Sihvonen, A. J., Leo, V., Särkämö, T. & Soinila, S. (2014.) Musiikin vaikuttavuus aivojen kuntoutuksessa. Duodecim 130(18), 1852–60.

Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80 %), opintojaksoon liittyvien tehtävien suorittaminen.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching