MSLP030 Museums and the Public (6 cr)
Description
Opintojakson aikana tarkastellaan museota arkkitehtuurina, oppimis- ja toimintaympäristönä sekä vuorovaikutuksellisena tilana. Opintojaksossa tarkastellaan yleisö-, näyttely- ja kulttuuriympäristötyötä käsitteleviä keskeisiä näkökulmia. Opintojaksolla perehdytään museotyön etiikkaan ja osallisuuden sekä museon erilaisiin tapoihin toimia osana yhteisöjään.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee museorakennuksen historialliset kehityslinjat ja nykymuseoiden tiloille asettamat vaatimukset sekä toiminnan että saavutettavuuden näkökulmista
- osaa eritellä näyttelyprosessin eri vaiheineen
- kuvata yleisötyön ja museopedagogiikan teoreettisia lähtökohtia ja osaa soveltaa niitä käytäntöön
- tuntee osallisuuden eri tapoja kulttuuriympäristöprosessissa
Study materials
1) Kinanen, Pauliina (toim.) 2007: Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto 2007. Luetaan seuraavat artikkelit:
- Rönkkö, Marja-Liisa: Museon idea ja historia (70–92)
- Kaitavuori, Kaija: Museo ja yleisö (279–294)
2) Pettersson, Susanna & Pauliina Kinanen (toim.) 2010: Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Luetaan seuraavat artikkelit:
- Levanto, Marjatta: Suomen museoiden yleisöt (94–109)
- Rönkkö, Marja-Liisa: Museorakennukset ja näyttämisen taide (229–261)
3) Robbins, Nina, Suzie Thomas, Minna Tuominen & Anna Wessman (toim.) 2021. Museum Studies – Bridging Theory and Practice. Teos on saatavilla täällä: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78848
Luetaan seuraavat artikkelit:
- Viita-Aho, Mari: Participating How, Why and in What? – Analysing Nordic museum research case studies 2008–2018 (310–332)
- Breier, Dorothea: Accessibility Means More than Ramps – A critical approach to the (in)accessibility of museums, galleries and cultural institutions (346–366)
- Guttorm, Anni: Repatriated Collections as a Source for Cultural Revitalisation – Case examples from the Sámi Museum Siida (495–506)
- Thomas, Suzie: Representing Difficult Histories and Contested Heritage in Museums (532–545)
4) Kulttuuriomaisuuden uhat ja suojelu. Työryhmän esitys Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen toimeenpanosta Suomessa ja osana kansainvälistä kriisinhallintaa. Opetusministeriön julkaisuja 2007:8. Verkkojulkaisuna osoitteessa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79489/opm8.pdf?sequence=1
Completion methods
Method 1
Method 2
Teaching (6 cr)
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen museoanalyysitehtävä.
Teaching
1/6–7/31/2025 Lectures
Independent study (6 cr)
Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluvat myös tentti tai kirjallinen oppimistehtävä , yleisötyöhön liittyvä projektityö sekä kirjallinen museoanalyysitehtävä.