MSLP010 Introduction to Museology (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Coordinating organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opintojakson aikana käsitellään kulttuurin, aineellisen ja aineettoman kulttuuriperinnön, elävän perinnön ja tulevaisuusperinnön sekä kulttuuriympäristön sudetta museologiaan ja museoiden toimintaan. Lisäksi tarkastellaan museolaitoksen ja kulttuuriperintötyön historiaa, tulevaisuuksia, organisaatioita ja toimintaympäristöä sekä perehdytään museologiaan oppiaineena.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee museologisen ja heritologisen tutkimuksen peruskäsitteistöä ja alan oppihistoriallisia päälinjoja
  • osaa kuvata suomalaisen museolaitoksen syntyä, kehitystä ja nykytilan painopisteitä
  • osaa eritellä suomalaisen museokentän organisaation toimintaperiaatteita ja ympäristöjä sekä yhteiskunnallisia tehtäviä
  • on perehtynyt museoiden ja muiden muistiorganisaatioiden lainsäädäntöön sekä
  • tunnistaa museotyön eettiset periaatteet sekä sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden merkityksen kulttuuriperintö- ja kulttuuriympäristötyössä. 

Description of prerequisites

Suositellaan suoritettavaksi ennen muita museologian perusopintoja.

Study materials

1) Kinanen, Pauliina (toim.) 2007: Museologia tänään. Helsinki: Suomen museoliitto. Luetaan seuraavat artikkelit:

  • Vilkuna, Janne, Museologian vaiheita (s. 44–65)
  • Kallio, Kalle, Museon yhteiskunnalliset tavoitteet (s. 105–131)

2) Pettersson, Susanna & Pauliina Kinanen (toim.) 2010: Suomen museohistoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Luetaan seuraavat artikkelit:

  • Kostet, Juhani, Onko suomalaisella museolla aatteellista perustaa? (s. 17–26)
  • Vilkuna, Janne, Suomen museoalan organisoituminen 1945–2009 (s. 27–46, 348–352)
  • Kinanen, Pauliina, Suomen museoliitto museokentän rakentajana (s. 62–93)
  • Palviainen, Ritva, Museotyön ammatillistuminen (s. 315–331)

3) Robbins, Nina, Suzie Thomas, Minna Tuominen & Anna Wessman (eds.) 2021: Museum Studies – Bridging Theory and Practice. ICOFOM. Teos on saatavilla täällä: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78848
Luetaan seuraavat artikkelit:

  • Enqvist, Johanna: Reflections on Museology – Classifications, conceptualisations and concepts at the core of museology theory and practice (18–39)
  • Smeds, Kerstin: Critical Museology, Social Museology, Practical Museology or What? – International museologies and Scandinavia (63–85)
  • Pettersson, Susanna: Museum Leadership – New competencies and the cycle of change (118–136)
  • Levä, Kimmo: Strategic Management in a Changing Operating Environment (137–151)

  • Ehanti, Eero: The Twin Cornerstones – ICOM’s Code of Ethics for Museums and the Museum Definition (475–494) 

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
80% osallistuminen ja tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Tenttisuoritus tai kirjallinen oppimistehtävä
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi ja tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:

Erityisin perustein (esim. asuminen toisella paikkakunnalla) ja tentaattorin kanssa erikseen sopimalla kurssi on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkko-opiskeluna, johon kuuluu myös tentti tai kirjallinen oppimistehtävä.

Teaching