MKAS2006 Music education and curriculum planning (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Musiikki oppiaineena suomalaisessa koulutusjärjestelmässä opetussuunnitelmien linjauksia seuraten. Tarkastellaan laulun ja musiikin opetuksen merkitystä Suomessa kulttuurihistoriallisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.  

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- määritellä Suomen musiikkikasvatuksen erityispiirteitä eri aikakausina
- analysoida laulun/musiikin oppiaineen merkitystä yleissivistävän koulutuksen eri asteilla
- arvioida musiikin harrastusmahdollisuuksia osana suomalaista kulttuurielämää
- hahmottaa kaikille yhteisen yleissivistävän koulutuksen ja vapaan sivistystyön yhtäläisyyksiä, eroja sekä käytänteitä opetussuunnitelmien näkökulmasta

Additional information

Ajoitus: 1. tai 2. opintovuosi.

Study materials

Luentomateriaali, kirjallisuus ja muu kurssin yhteydessä annettava aineisto.

Literature

  • Linnankivi, M., Tenkku, L., & Urho, E. (1981). Musiikin didaktiikka. 951-20-2118-8.
  • Pajamo, R. (1999). Lehti puusta variseepi: Suomalainen koululauluperinne. 951-0-23447.
  • Kosonen, E., & Pajamo, R. (2009). Seminaarinmäen koululauluja: Jyväskylän yliopisto 75 vuotta. 978-951-39-3515.
  • Johnson, P., Kykyri, V., Pyhältö, K., & Soini, T. (2007). Suuntana yhtenäinen perusopetus: Uutta koulukulttuuria etsimässä. 978-952-451-159-9.
  • Ouakrim-Soivio, N. (2016). Oppimisen ja osaamisen arviointi. 978-951-1-29523-5.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Arviointi perustuu siihen, miten opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet kulloisenkin suoritustavan mukaisesti. Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen sekä hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja itsearviointi.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Arviointi perustuu siihen, miten opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet. Annettujen kirjallisten tehtävien ja mahdollisen itsearvioinnin suorittaminen hyväksytysti.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching