LTKY1103 Sociocultural and Pedagogical Aspects in Human Interaction and Equality (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Coordinating organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Description
- Liikuntapedagogiikan ja didaktiikan peruskäsitteet sekä arvot
- Tunne- ja vuorovaikutustaidot kohtaamisessa ja ohjauksessa
- Moninaisten ihmisryhmien ja yksilöiden kohtaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja näkökulmat
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää liikunta- ja terveyskasvatuksen arvolähtökohtia eri konteksteissa.
- tiedostaa, miten liikunta- ja terveystieteiden asiantuntijan omat arvot ja kokemustausta vaikuttavat erilaisissa ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
- tietää liikunnan ohjaamista, opettamista, valmentamista ja neuvontaa koskevat peruskäsitteet.
- tietää keskeiset ihmisoikeuksiin, yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyvät käsitteet ja säädökset.
- tuntee liikuntaa ja urheilua koskevat keskeiset lait ja niiden vaikutukset esimerkiksi urheiluseuratoimintaan ja koululiikuntaan sekä liikuntaympäristöjen suunnitteluun ja käyttöön.
- tietää, kuinka liikunta- ja terveyskasvatusta suunnitellaan ja toteutetaan moninaisilla ihmisryhmillä eri konteksteissa, esim. kouluissa, urheiluvalmennuksessa, terveydenhuollossa.
- osaa kuvata tunne- ja vuorovaikutustaitojen peruskäsitteitä ja tiedostaa vuorovaikutuksen ja tunne-elämän yhteyksiä oppimiseen ja käyttäytymisen muutokseen.
Study materials
- Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS –kustannus, ss. 12–20, 41–53, 114–126, 290–350, 410–421 (103 s.) => E-kirjassa vastaavat luvut: 1, 3, 7, 16–19 sekä 23.
- Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. Jyväskylä: PS-kustannus. 117 s. ISBN 978-952-451-803-1 (epub)
- Tainio, L, Karvonen, U. & Heinonen, P. (toim.) 2023. Koskettava koulu. Koskettaminen vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa toiminnassa. 382 s. Helsinki: Gaudeamus. ISBN 978-952-345-220-6 (epub)
Completion methods
Method 1
Description:
Luennot 20 h ja luentotentti (2 op), työpajatyöskentely ja kirjallinen ryhmätyö 20 h (2 op) ja kirjallinen itsenäinen tehtävä (1 op). Luentotentti arvioidaan 0–5, ryhmätyö arvioidaan 0–5 ja kirjallinen itsenäinen tehtävä arvioidaan hyv-hyl.
Evaluation criteria:
Luentotentti 50 %, kirjallinen ryhmätyö 50 % ja kirjallinen tehtävä hyv-hyl
Time of teaching:
Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (2 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
1/6–5/31/2025 Lectures
x
Participation in teaching (2 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
1/6–5/31/2025 Contact teaching
x
Independent study (1 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish