LTKS1023 Advanced studies in Qualitative Research Methods 1 (3 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Tavoitteena on oppia hyödyntämään ja kriittisesti arvioimaan laadullisen tutkimuksen metodologioita ja menetelmiä ihmistieteellisessä tutkimuksessa.

Description

  • Laadullisen ihmistieteellisen tutkimuksen tutkimusasetelmat, tieteenteoreettiset ja metodologiset viitekehykset.
  • Laadullisen tutkimuksen tiedonhankinnan ja analysoinnin menetelmät ja niiden tarkoituksenmukainen sekä johdonmukainen soveltaminen omassa pro gradu -tutkielmassa.

  • Laadullisen tutkimuksen eettisyyden, metodologisen laadun ja tutkimusprosessin kriittinen arviointi valitun tutkimusmetodologian viitekehyksessä.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • Osaa kuvata ja vertailla erilaisia ihmistieteellisen laadullisen tutkimuksen lähtökohtia, niihin soveltuvia tutkimusasetelmia, metodologisia lähestymistapoja ja tutkimukseen liittyviä eettisiä periaatteita

  • Osaa valita ja johdonmukaisesti hyödyntää tarkoituksenmukaisia laadullisen tutkimuksen menetelmiä aineiston muodostamiseen, analysointiin ja tulosten raportointiin eettisiä periaatteita noudattaen

  • Osaa kriittisesti arvioida laadullisen tutkimuksen metodologista laatua ja tutkimusprosessia tieteellisiin kriteereihin perustuen.

Additional information

Opintojakso alkaa syksyllä ja jatkuu keväällä. Opintojakso on tarkoitettu suoritettavaksi samana lukuvuonna pro gradu –tutkielman kanssa.

Opintojakson suoritusvaatimukset:

  • Luennot/seminaarit (8 h)

  • Harjoitukset/työpajat (12 h)

  • Luentoihin ja harjoituksiin liittyvät ennakkotehtävät

  • Kirjallinen oppimistehtävä

Study materials

  • Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
  • Brinkmann, S. (2018) Philosophies of qualitative research. Oxford University Press.
  • Brinkmann, S. & Kvale, S. (2015). InterViews: Learning the craft of qualitative research interviewing (3. painos tai uudempi). Sage Publications.
  • Denzin, N. & Lincoln, Y. (2018) The SAGE Handbook of Qualitative Research (5th Ed. tai uudempi). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications
  • Flick, U. (2014). (toim.) The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. Los Angeles: SAGE. [e-kirja]
  • Leavy, P. (2014) The Oxford Handbook of Qualitative Research. Oxfrod Unversity Press, Incorporated. [e-kirja]
  • Muu luennoilla sovittava materiaali.

Completion methods

Method 1

Time of teaching:
Period 2, Period 3
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
<p>Osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti. Arvosana muodostuu kirjallisen oppimistehtävän perusteella (100 %). <br></p>
Language:
Finnish

Teaching