LPET014 Dance Tutoring (2–4 cr)
Description
Kurssin vastuuhenkilön kanssa sovitun tanssikurssin suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kurssi pidetään tanssipedagogiikan erikoistumisopintoihin osallistuville opiskelijoille ilta-aikaan, mahdollista on myös opettaa liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoita päiväaikaan. Vertaisopettajia rohkaistaan uuden etsimiseen ja erilaisten toimintatapojen kokeiluun.
Suoritustapa:
Vertaisopettajan kontaktiopetusta 12 tuntia/2 op.
Opettaja
suunnittelee ja arvioi opetusryhmälleen tehtäviä, kuten kurssin aikana
toteutettavia havainnointi-, kirjallisia, pieniä opetustehtäviä tai
oppimateriaalin toteuttamista esim. videomateriaalina.
Arviointiperusteet
Opetuskokeilujen suunnittelu ja toteuttaminen sekä itsenäisten tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa opettaa tanssia huomioiden oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin
- syventää ymmärrystään kehollisuudesta ja kehotietoisuudesta tanssikasvatuksessa
- osaa opettaa tanssia sekä fyysisistä että kokemuksellisista lähtökohdista
- osaa soveltaa tanssin sisältöjä ja on kehittänyt vuorovaikutus- ja opetusviestintätaitojaan tarkoituksenmukaisesti tanssikasvatuksessa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tanssikurssin erilaisia opetusmenetelmiä hyödyntäen
osaa pohtia vertaisopettajuuden haasteita ja mahdollisuuksia
Description of prerequisites
Study materials
Kauppila, H. 2012. Avoimena aukikiertoon. Opettajan näkökulma kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan baletinopetuksessa. Helsinki: Teatterikorkeakoulu. Acta Scenica 30. (192 s.)
Nurmi, AM. & Kokkonen, M. 2015. Peers as teachers in physical education hip hop classes in Finnish high school. Journal of Education and Training Studies 3 (3), 23–32. (10 s.)
Rouhiainen, L. 2008. Somatic dance as a means of cultivating ethically embodied subjects. Research in Dance Education, 9:3, 241–256. (16 s.)
Shusterman, R. 2004. Somaesthetics and education. Exploring the terrain. Teoksessa: L. Bresler (toim.) Knowing bodies, moving minds. Towards embodied teaching and learning. Dordrecht: Kluwer, 51–60. (10 s.)