LPES014 Dance in a School Context (2 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Koulu ja tanssi –kurssilla opitaan suunnittelemaan ja toteuttamaan monipuolisia ja tavoitteellisia tanssitunteja osana kokonaisvaltaista hyvinvointia. Omaa opettajuutta kehitetään jokaisen omista lähtökohdista. Kurssi lisää myös valmiuksia ymmärtää kehollisuutta, kehotietoisuutta ja ilmaisua tanssi- ja liikuntakasvatuksen näkökulmasta. 


Suoritustavat

Syksy

Luento 2 tuntia
Ohjatut harjoitukset 14 tuntia (tanssin eri muodot sisältöjä vaihdellen, opetustuokiot pienryhmissä)
Itsenäinen työskentely: lyhyen henkilökohtaisen oppimistavoitesuunnitelman tekeminen kurssin alussa, jonka avulla saat omissa opetuksissasi kohdennettua palautetta toivomistasi asioista.  


Kevät

Tanssinopetus yhdessä parin kanssa koulussa 2-3 kertaa (vaihtoehtoisesti mahdollisuus opettaa jo syksyllä)

Muiden opiskelijoiden pitämien tanssinopetusten havainnoiminen koulussa 1-2 kertaa (opetuksia ja havainnointeja yhteensä 4 kertaa).

Seminaari 2 tuntia

Itsenäinen työskentely:

Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen tai pienimuotoisen opetusmateriaalin tuottaminen 2-3 hengen ryhmissä.



Arviointiperusteet

Arvioinnin kriteereinä ovat rakentava vuorovaikutus ja työskentelytaidot yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä 1/3, tanssinopetusten valmistelun huolellisuus (itse tanssinopetukset eivät ole numeerisen arvioinnin kohteena) sekä itsenäisesti toteutetut tehtävät 2/3.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on laajentanut tanssikäsitystään ja vahvistanut tanssin sisältötaitojaan.
  • osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia tanssitunteja kouluun osana kokonaisvaltaista hyvinvointia.
  • osaa käyttää tarkoituksenmukaisia työtapoja ja musiikkia opetuksessa sekä on kehittänyt omia vuorovaikutus- ja opetusviestintätaitojaan tanssikasvatukseen liittyvissä tilanteissa.
  • ymmärtää kehollisuuden ja kehotietoisuuden merkityksen tanssikasvatuksessa.
  • on madaltanut omaa kynnystä tanssin opettamiseen.

Additional information

Ajoitus: 4. vuosi syys- ja kevätlukukausi

Study materials

Luentomateriaalit, demoilla jaettavat materiaalit ja verkko-oppimisympäristön materiaalit.

Anttila, E., Jaakonaho, L., Kantomaa, M., Siljamäki, M. & Turpeinen, I. 2019. Tanssi liikuttaa. Taideyliopisto. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/67989/tanssi%2520liikuttaa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Anttila, E. 2013. Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä. Acta Scenica 37. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. (215 s.)

Siljamäki, M. 2015. Tanssi avaa polkuja oman itsen ja eri kulttuurien ymmärtämiseen. Liikunta & Tiede 51 (1), 16–19. (4 s.)

Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. & Kokkonen, M. 2016. Lähtökohtana holistinen kehollisuus: koululiikunnan uudet tuulet. Liikunta & Tiede 53 (1), 40–46. (7 s.)

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching